چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی موانع مشارکت در فعالیتهای ورزشی - تفریحی فرهنگیان در استان مازندران بود. این تحقیق به شیوه توصیفی - پیمایشی و به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری تحقیق، تعداد 41783 نفر کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش استان مازندران بودند که به بر اساس جدول مورگان تعداد 338 نفر به صورت خوشهای - تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه موانع فعالیتهای ورزشی - تفریحی فرقانی و همکاران (2014) استفاده شد (89/0=α). دادهها با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تعقیبی LSD با بکارگیری نرمافزار آماری 22SPSS در سطح 05/0≥ α مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی - تفریحی با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنیداری وجود دارد (05/0p ≤). بین موانع درونفردی، بینفردی و ساختاری با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسی رابطه معنیداری وجود دارد (05/0p ≤). بین سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، با میزان مشارکت فرهنگیان در فعالیتهای ورزشی - تفریحی در جامعه تحت بررسی رابطه معنی-داری وجود دارد ولی در جهت معکوس یعنی هر چه سن و میزان تحصیلات افراد افزایش مییابد، میزان مشارکت آنها کمتر میشود. در نهایت مسئولین میتوانند با برنامهریزی منظم و ایجاد انگیزه در جهت مشارکت فرهنگیان گامهای مثبتی بردارند.
The purpose of this study was to Identify barriers of Sports-recreation activities participation staff’s education in Mazandaran province. The research method descriptive survey was conducted in the field. The population includes 41,783 people employed in the employees working in education office in Mazandaran province; They were selected based on Morgan 338 cluster-randomly stratified. To collect data using questionnaires, Sports-recreation barriers Forghani et al (2014) (α=0.89). Was performed using the Pearson correlation, and LSD post hoc tests (α=0.05). Data analysis done by using SPSS22 software. Results show that: there is a significant relationship between the factors hindering sport - recreational participation rates (α<0.05). There is a significant relationship between the barriers of personal, interpersonal and structural participation rate (α<0.05). There is a significant relationship between age (r=-0.356, p=0/027) and participation (r=-0.372, p=0.031) in sport- recreational activities but in the reverse direction, ie, the age increases their participation rate is less than. There is a significant relationship between participation rates by education level. The authorities also plan to participate regularly and motivate educators to take positive steps.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان میدهد که بين عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی - تفریحی با میزان مشارکت در جامعه تحت بررسي رابطه معنيداری وجود دارد (05/0p ≤).
بين سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، با میزان مشارکت فرهنگیان در فعالیتهای ورزشی - تفریحی در جامعه تحت بررسي رابطه معنيداری وجود دارد ولی در جهت معکوس یعنی هر چه سن و میزان تحصیلات افراد افزایش مییابد، میزان مشارکت آنها کمتر میشود.
با سرمایهگذاری در فعالیتهای ورزشی ضمن کاهش هزینههای درمانی و افزایش بهرهوری افراد در جامعه، سلامت روانی و جسمانی آنها نیز بهبود خواهد - Steinhardt - Laker - Samir - De Bloom - Schulere & Jackson (صانعی، 1383).
ولی محققان کشور استرالیا، عوامل اجتماعی، سازمانی و شخصی را بیشتر از عوامل دیگر تأثیرگذار میدانند (دانشگاه - Patterson & Faucella - Tolson - Mood & Finkenberg - Rowe et al - Schoenbom & Barnes - Changala & Ndhlovu تحقيقات نشان داده است در سازمانهايي كه و كيفي در ارائه خدمات مربوط به تفريحات ورزشي نارساييهاي كمي وجود دارد، انحرافات رفتاري نظیر کمکاری، بداخلاقي، تعهد پايين، بیحوصلگی در انجام كار و اظهار خستگي چشمگیر است (مانل و هوبارد 1 ، 2001).
نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد سن (027/0=p و 356/0- =r) و تحصیلات (031/0=p و 372/0- =r)، را ارائه کرده است و نشان میدهد که بين سن، تحصیلات و میزان مشارکت رابطه معنيداري اما در جهت معکوس وجود دارد (05/0p ≤).
نتایج به دست آمده از ميزان عوامل بازدارنده و میزان مشارکت در فعالیتهای بدنی نشان داد که رابطه معنيداري وجود دارد.