چکیده:
امروز اسطورهها و باورهای به ظاهر غیر واقعی و غیر ممکن به کمک علم تفسیر متن(هرمنوتیک)مورد بررسی مجدد قرار گرفته و با تأمل در آنها «نشانههای معنایی»تازهای به دست آمده است.نویسنده کوشیده است با چنین نگاهی اسطورهی رستم و اسفندیار را بررسی کند.
خلاصه ماشینی:
"تفسیر متن(هرمنوتیک)مورد بررسی مجدد قرار گرفته و با تأمل در آنها
«نشانههای معنایی»تازهای به دست آمده است.
نگاهی اسطورهی رستم و اسفندیار را بررسی کند.
فردوسی بشنویم:تو این را دروغ و فسانه مدان
پذیرفتنی و قابل قبول است و داستانهایی که
ستایش خرد آمده است و نیز در جایجای
فردوسی خود به ناسازگاری این داستانها با
و نویسندگان این داستانها را به مذاق خود
منتشر نشده است،و این خود یکی از اسباب
رستم پهلوان بیهمتای شاهنامه است
رستم نماد قدرت ایران است.
است)پس رستم(نماد قدرت ایران)هیچگاه
نیز به توطئهی یک ایرانی است.
دشمنان داخلی ایران است:آنها با هر هدفی
و این خسرانی عظیم است.
تکان دهندهتر از این میتوان برای ایرانیان و
برای این تفسیر و تأویل،دلایل متعدد
تکتک آنها در این مقال نمیگنجد.
جویندگان خود میتوانند این نشانههای
داستان رستم و اسفندیار را بهترین داستان
خود درست و قابل تأمل است.
دیگر علت شکست اسفندیار را بررسی
برای این منظور ناچاریم بسیار
اما اسفندیار در هنگام فرو رفتن در
بیاورد و برای این کار بهانههای واهی
اسفندیار به زابلستان میرود و (به تصویر صفحه مراجعه شود)
و این آغاز فاجعه است.
در نقد هرمنوتیک این داستان باید به
نمیرسد(چشم نماد بینش و بصیرت است)
پس میتوان گفت اسفندیار دینداری است
3. اسفندیار از چشمان خود آسیب
پیام نهفته در این داستان آن است که دین
البته از این داستان ناب،پیامهای
ژول مول بدین صورت آمده است:تو این را دروغ و فسانه مدان
گونه است:خود کاو بدین گفتهها نگرود
در این مقام تردید داشتم اما وقتی آن
طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار،"