چکیده:
تنگناها و محدودیتهای اعمالشده بر زنان در اساطیر،که با درخشش اندک آنان در ابعاد حماسی نمود یافته و مورد غفلت قرارگرفتن ابعاد عاطفی و انسانی عمیق آنان، نکتههایی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است. بودند که توسط مردان جامعه تأمین میشد [و]زنان با توجه به ویژگی جسمی و روحی خود سهمی در[این]جنگها نداشتند.از طرف دیگر به دلیل عدم امنیت محیط بیرون خانه،فعالیتهای اقتصادی زنان بسیار محدود بوده است.»
خلاصه ماشینی:
"واقعیت این است که زنان در اساطیر
ایرانی و حتی در اساطیر ملل دیگر حضور
جوامع در جنگ بوده است و اینها عواملی
نکتههایی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
آنها در میان ایرانیان قوت یافته بود.
سیر واپسگرا نیز داشته است.
شأن زن ایرانی از خود نشان دادهاند و در
مظهر خواستها و آمال یک ملت است و
زنان در شاهنامه بیش از هر چیز زیبا و دلپذیر
وی نخستین زنی است که در شاهنامه
او دلاوری است با این اوصاف3:یکی دخترش بود گرد و سوار
هنگامی که سهراب برای یافتن پدر خود
میکند که در ایران کار دشواری پیش رو
بودند و این در حالی بود که اسفندیار در بند
این زن که نامش در شاهنامه ذکر نشده است،
در پایتخت اتفاق افتاده است مطلع میشود
زنان شاهنامه معمولا قربانیان غیر مستقیم
داغدیده بعد از مرگ عزیزان خود دوام
گذاشته است و زنان شاهنامه نظیر رودابه،
وی دختر است چالاک و آشنا
پهلوانی برخوردار است به همسری
که از این وصلت فرخنده حاصل میشود
فرزندی است به نام بیژن که در شاهنامه مظهر
حساس تاریخ ایران هیچگاه از کمک به
شاهنامه است که موج میزند.
پیران ویسهی تورانی است و هیچگاه ایران
جریره در خانوادهای بزرگ شده بود که
این برای جریره غیر قابل
گیو راهی ایران میشود.
و پایبندی به عشق در شاهنامه است.
فرانک همسر آبتین و مادر فریدون است.
کارهای اقتصادی زنان در شاهنامه است.
که وضعیت زنان طبقات مختلف جامعه را به
شده است از نسخهی
شمارهی صفحه است."