چکیده:
نورعلی الهی از رهبران معاصر «اهل حق» و مُعرِّف نحلهای موسوم به «مکتب» است که در حال حاضر بهرام الهی آن را رهبری میکند. معنویت در این مکتب با عنوان «معنویت فطری» در تقابل با ادیان نهادینه عرضه و با هدف کمال انسان معرفی میشود. خاندان الهی برای توجیه رویکرد خود قائلند که اگر بر آیین و معنویت سنتی بمانیم، عدالت و رحمت خدا را نفی کردهایم؛ زیرا در گذشته انبیا و اولیا معنویتهای مفیدی برای مردم عصر خود میآوردند. ولی آن معنویتها برای انسان امروزی مفید نیست. پس بهمقتضای عدالت و رحمت خداوند، باید در این زمان نیز اولیایی باشند که مردم را با معنویت حقیقی به کمال برسانند و نورعلی الهی از آن اولیای خداست که با آیین جدیدی انسانها را بهسوی کمال راهنمایی میکند. این تحقیق در توصیف مدعا، از روش تحلیل محتوای کیفی و در نقد آن از روش تحلیل انتقادی براساس نظریۀ انسجام هالیدی و حسن بهره گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که طبق نظریۀ انسجام، چه نقدهایی بر ادعای «معنویت فطری» در نحلۀ «مکتب» وارد است؟ برپایۀ نظریۀ انسجام، عدم انسجام در روش تبیین و نیز عدم انسجام درونی و محتوایی از مهمترین نقدهای وارد بر مدعای این نحله است.
Nur Ali Elahi is a contemporary leader of Ahl-e Haqq who introduced the intellectual school of “Maktab,” which is now led by Bahram Elahi. In this school of thought, spirituality is presented under “innate spirituality” as opposed to religions and with the goal of human perfection. The Elahi family justify their approach by saying that I we stick to the traditional spirituality and cult, we have negated God’s justice and mercy, because in the past, prophets and saints brought helpful kinds of spirituality for people of their time, but those are not helpful for modern man. Thus, God’s justice and mercy require the existence of saints who lead people to perfection through true spirituality. One such saint is Nur Ali Elahi who guide people to perfection through a new religion. This research describes the claim by drawing on the method of qualitative content analysis, and it criticizes the claim with the method of critical analysis based on Halliday and Hasan’s theory of coherence. The main question of the paper is what objections could be raised against the claim of “innate spirituality” in “Maktab” school of thought, according to the theory of coherence. On this theory, incoherence in the method of explanation as well as internal and content incoherence are the main problems with the claim of “Maktab.”
خلاصه ماشینی:
لذا معنویت خود را معنویت فطری 1 مینامند که با کنار هم قراردادن سخنان بهرام الهی میتوان آن را براساس منبع، ماهیت، کارکرد و هدفش چنین تعریف کرد: معنویت فطری با منشأ فوق علّی، (الهی، 1380، ص 32) علم یا سیستمی است که با فطرت واقعی و نیازهای معنوی انسان سازگار است، (الهی، 1382، ص 12) در Natural spirituality زندگی روزمرۀ انسان جریان دارد (الهی، 1380، ص 31) و هدفش تکامل روح (الهی، 1382، ص 23) و رضایت خدا (الهی، 1380، ص 34) است.
خداشناسی و ایمان به خدا مبنای دیگر معنویت خاندان الهی است که به نظر نورعلی الهی از دو راه حاصل میشود: یکی استفاده از راهنمایی انبیا و اولیا و دیگری تلاش معنوی خود انسان.
[In Persian] Research Article Theological Principles Governing the Legislation of Qişāş and their Role in Responding to Objections against Qişāş Alireza Alebouyeh 1 Seyyed Mahdi Sajjadifar#$$003 > Received: 12/01/2022 Accepted: 12/04/ > Abst > A systematization of religious propositions concerning Islamic punishments, particularly qişāş (retaliation in kind), and extraction of the principles governing their legislation play a significant part in understanding the philosophy behind their legislation and how to respond to objections raised against them, since it is only in this way that the ground is prepared for a systematic reply.
This article utilizes the implications of these principles and their priorities to reply to some objections raised against qişāş, including the superiority of life prison to qişāş and its incompatibility with altruistic and human dignity considerati > Keyw > Theological principles, punishment, qişāş al-n Assistant professor, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran: a.