چکیده:
موضوع نوشتار پیشرو تبیین معناشناختی و هستیشناختی دغدغۀ «تنهایی وجودی» و ارائۀ رهیافتهای آن از سوی اروین یالوم و ملاصدرا است. یالوم بر این باور است که انسانها میباید تنهاییِ وجودی را در پیوندیافتگی با دیگران مدیریت نمایند؛ حال یا پیوند با همنوع و یا با موجودی الهی. او در تبیین رهیافت خود معتقد است که پسندیدهترین شکل پیوند با دیگران، میباید بر پایۀ «عشق عاری از نیاز» باشد. ملاصدرا نیز بر این باور است که تمامی موجودات از جمله انسان، عینالربط به وجود پروردگار دانسته میشوند. در این مقاله، نگارندگان با اتخاذ روش توصیفی_ تحلیلی، رهیافتهای یالوم و صدرا را در رهایی از تنهایی وجودی مطالعه نمودهاند. در رهیافت صدرایی دو رویکرد ملحوظ بوده است: 1. رویکردِ حکیمانه (دقیق) با محوریت وحدت تشکیکیِ وجود و رابطانگاری موجودات؛ 2. رویکرد عارفانه (ادقّ) با محوریت وحدت شخصیۀ هستی و نمودانگاری موجودات. یافتۀ پژوهش حاضر این گردید که یکی از بهترین مصادیق «عشق عاری از نیاز» در حکمت متعالیه نهفته است که ملاصدرا از آن با عنوان «عشق ذاتی و فطری موجودات به حقتعالی» یاد نموده است. نتیجه آن گردید که با وجود مبانی صدرایی پیرامون وجود انسان، «تنهایی وجودی» بیمعنا است.
The subject of this article is to explain the concern of "existential Isolation" and to present its approaches by Ervin Yalom and Mulla Sadra. Yalom believes that human beings should manage existential Isolation in connection with others; Now either a connection with the same kind or with a divine being. Accordingly, in his view, the main supporter in dealing with existential Isolation is of a relational nature. In addition to his main approach (bonding with one another), he believes that liberation from existential Isolation is possible for many in a "relationship with God." Mulla Sadra also believes that all beings, including human beings, are the same as the existence of God. In this article, the authors, by adopting a descriptive-analytical method, have presented the approaches of Yalom and Mulla Sadra in getting rid of existential loneliness. In Mulla Sadra's approach, two approaches have been considered: 1. A precise approach; 2. The approach of cognition. The outcome of the present study was that Yalom's approach is self-destructive and contradictory; And the reduction of existential Isolation is possible only on the basis of Sadra's view, that is, man's evolutionary attachment to the Supreme.
خلاصه ماشینی:
یافتۀ پژوهش حاضر این شد که یکی از بهترین مصادیق عشق عاری از نیاز در حکمت متعالیه نهفته است که ملاصدرا از آن با عنوان عشق ذاتی و فطری موجودات به حقتعالی یاد نموده است.
او از اینکه چگونه انسان میتواند تا حدودی خود را از تنگنای تنهایی وجودی برهاند، بر این باور است که شخص قسمتی از تنهایی را در نهاد خویش نهان میدارد و سرسختانه آن را تاب میآورد، اما قسمت باقیمانده را در پیوندیافتگی با دیگران مدیریت میکند؛ حال یا با همنوع و یا با موجودی الهی ارتباط برقرار میکند.
در اضافۀ اشراقیه دو سو وجود ندارد، بلکه تنها یک سو هست که طرفساز است و طرفی که به هستی درمیآید، چیزی جز ربط و فقر محض به طرفسازِ خود ذات اقدس پروردگار محسوب نمیشود (لاهیجی، 1386، صص 176 و 367؛ ملاصدرا، 1981م، ج1، صص 71 -80).
در نظام حکمت صدرایی، عشق مقولهایست که سبب پدیدایی موجودات و دوام وجود آنها است؛ بهگونهای که اگر نمیبود، جهان هستی نیز شکل نمیگرفت (ملاصدرا، 1981م، ج7، ص 161).
Research Article A Critical Study of “Innate Spirituality” in “Maktab” School of Thought based on Theory of Coherence Ahmad Shakernejad 1 Seyyed Ahmad Ghaffari Gharabagh 2 Zakariyya Fasihi#$ # Received: 20/10/2021 Accepted: 09 2 t Nur Ali Elahi is a contemporary leader of Ahl-e Haqq who introduced the intellectual school of “Maktab,” which is now led by Bahram Elahi.