چکیده:
اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر در سطح جهان، بستر مناسبی برای فعالیتهای تبلیغاتی و تجاری شرکتها بویژه در عرصه محصولات بهداشتی فراهم آورده است. به همین دلیل نیز بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات بهداشتی، در تلاشاند که در اینستاگرام به فعالیت تبلیغاتی بپردازند. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش بوده است که صفحه اینستاگرامی شرکت ایرانآوندفر با چه شیوههاو تکنیکهایی به تبلیغ محصولات خود می پردازد و چگونه کاربران را درگیر میکند؟ برای این منظور، از روش نتنوگرافی استفاده شده است. فعالیتها و بازخوردهای صفحه اینستاگرامی شرکت ایران آوندفر در یک بازه سه ماهه بررسی شده و با 25 نفر از دنبالکنندگان این صفحه، مصاحبه آنلاین صورت گرفته است. نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که تبلیغات مربوط به این شرکت در اینستاگرام، بر محورهای برندینگ، محتوای تبلیغ، جلب فالوئر، محتوای تبلیغات و خاص بودن متمرکز است. از بین انواع شیوههای جلب مشتری نیز هایلایت بیشترین میزان تکرار را داشته و از آی.جی تی.وی کمتر از سایر تکنیکها و شگردها استفاده شده است. در نهایت، پژوهش حاضر راهکارهایی را برای ارتقای تکنیکهای مرتبط با بازاریابی آنلاین شرکت ایران آوندفر در اینستاگرام پیشنهاد کرده است که میتواند ضمن ارتقای جایگاه و هویت برند، فروش بیشتری را برای این شرکت در پی آورد.
With more than one billion users worldwide, Instagram has provided an appropriate platform for companies to advertise and trade, especially in the field of hygienic & detergent products. For this reason, many cosmetic & hygienic companies are trying to promote their products on Instagram. The present study also seeks to answer the question: “What methods and techniques does Iran Avandfar’s Instagram page promote its products and how does it engage users?” To answer this question, the method of Netnography has been used. The activities and feedback of Iran Avandfar’s Ins tagram page have been reviewed over a period of three months, and 25 followers of this page of Iran Avandfar Company have been interviewed online. The results of this study show that the ads related to this company on Instagram focused on Branding, Ad content, Attracting followers, Ad contents, and specificity. Among the various methods of attracting customers, highlighting has the highest repetition rate and IGTV has been used less than other techniques and tricks. Finally, the present study suggests solutions to improve the techniques related to online marketing of Iran Avandfar Company on Instagram, which can improve the brand position and identity, and obtain more sales for this company.
خلاصه ماشینی:
طبـق گزارشـي که در سـال ٢٠٢١ و پـس از ارزيابي تأثيرات ويـروس کرونا بـر کسـب و کارهـا از سـوي مؤسسـه نيلسـن منتشـر شـده اسـت ، بيـش از ٧٠ درصد از شـرکت ها و نشـان هاي تجـاري (برندهـاي ) بـزرگ دنيـا بـراي تأثيرگـذاري بـر جامعـه هـدف يـا مخاطـب خـود و همچنيـن ديده شـدن هرچـه بيشـتر، از رسـانه هاي اجتماعي اسـتفاده مي کننـد و بـا بهره گيـري از روش هـاي خلاقانـه ، بـه پـرورش و ترويـج آگاهـي نسـبت به برنـد خود در ميـان کاربـران مي پردازنـد(online :٢٠٢١ ,Nilsen Report)١.
براسـاس پژوهش هـاي جديـد صورت گرفتـه در امريـکا ٨٦ درصـد از بازارياب هـا اعتقاد دارند که رسـانه هاي اجتماعي براي کسـب و کارشـان با اهميت اند و شـرکت هاي تجـاري ايـن کشـور بالغ بـر ١٧ ميليون دلار تا سـال ٢٠٢٢ براي تبليغ ازطريق رسـانه هاي اجتماعـي سـرمايه گذاري خواهنـد کـرد، اما هنـوز فقـط ٣/٤ درصد از مديران شـرکت ها تأثيـر ويـژه محيـط مجـازي را بر عملکرد کسـب و کارشـان گـزارش داده انـد(,Statista online :٢٠٢١)٢؛ در هميـن زمينـه ، مؤسسـه «زنيـت اوپتـي مديـا»٣ در فرانسـه پيش بيني مي کنـد کـه هزينه هـاي تبليـغ در شـبکه هاي اجتماعـي تـا سـال ٢٠٢٢ بـه ٢٠ درصـد هزينه هـاي تبليغـات در فضـاي اينترنـت و حـدود ٥٠ ميليارد دلار مي رسـد و رسـانه هاي اجتماعـي تـا سـال ٢٠٢٢ مي توانند سـهم روزنامه هـا را در بازار به خـود اختصاص دهند.