چکیده:
تولید نفت از مخازن نفتی با مشکلاتی همراه است که ممکن است بعد از مدتی این مشکل خود را نشان دهد. تشکیل آسفالتین در مخازن یکی از مشکلات عمده مخازن است که باعث افت بهره دهی مخازن شده . این پروژه به بررسی علل و عوامل تشکیل آسفالتین در مخازن و روش ها و راهکارهای پیشگیری و از بین بردن آن در مخازن میپردازد. آسفالتین ها ترکیبات پیچیده ای هستند. این ترکیبات به دلیل اینکه ماهیت ترکیبی آن ها از یک مخزن به مخزن دیگر تغییر میکند، دارای وزن مولکولی معینی نمیباشند. از طرف دیگر مواد آسفالتینی به دلیل دارا بودن ساختار حلقوی، در حلال های آروماتیکی و حلقوی مانند تولوئن ، بنزن و غیره به خوبی حل میشوند؛ اما در حلال های شیمیایی نرمال آلکانها مانند نرمال هگزان یا نرمال هپتان حل نمیشوند پس به منظور خارج کردن مواد آسفالتینی از فاز نفت خام ، آلکان اضافه می کنیم . آسفالتین ها اغلب به ترکیبات NSOمعروفند، زیرا حاوی اتم هایO ،S و N میباشند که بعضی از آن ها جانشین کربن حلقه آروماتیک ها میشوند. ترکیبات NSOبالاترین وزن مولکولی را دارند و سنگین ترین اجزای تشکیل دهنده نفت های خام میباشند. عموما آسفالتینها همراه با نفت خام های آروماتیک سنگین یافت میشوند. آسفالتینهای خالص به گونه جامد، خشک ، پودرهای سیاه و غیره ، فرار هستند اما رزین های خالص به شکل مایعات سنگین یا جامدات چسبنده و به فراریت هیدروکربن ها با داشتن یک اندازه مولکولی یافت میشوند. رزین ها با وزن مولکولی بالا، قرمز رنگ هستند و رزین های سبک تر رنگ بسیار کمی دارند. ازاین رو هنگامیکه به کمک تقطیر، نفت به بخش های جدا از هم تفکیک میشود آسفالتینها در سنگین ترین بخش به نام پسمان میمانند ولی رزین ها بر پایه فراریتشان در بخش های گوناگون پخش میشوند. رنگ این بخش ها تا اندازه بالایی بستگی به بودن رزین ها دارد. رنگ پسمان به نسبت زیادی بستگی به بودن آسفالتینها دارد.