چکیده:
واژه موضوع و عرض ذاتی» اول بار توسط مناطقه به کار برده شدء و مدنظر دیگر
دانشمندان نیز قرار گرفته است و با محوریت این واژگان» مباحشی نیز مطرح شده
است و یکی از مباحثی میباشد که درقسمت باب برهان منطق بررسی میشود. این
مطلبء بعد از گذشت زمانی به عنوان یک بحث مهم در قسمت المدخل هرعلمی
مدنظر قرار گرفت و نزد مشهورهدف بحث ازان چگونگی ایجاد تمایز و تفکیک بین
علوم است.
دراین بین» در مورد واژه عرض ذاتی مباحث زیادی مطرح گردیده است؛ و سعی و
تلاشی خوبی بر تبیین این واژه صورت گرفته استء تا مشخص شود مدنظر از عرض
ذاتی چیست تا رابطه بین موضوع یک علم و مسائل ان مشخص گردد.
درعلوم اصول نیزء این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است و تلاش شده است که.
رابطه بین موضوع علم اصول و مسائل آن با تبیین این مسئله, مشخص گردد در این
زمینه علماء اصول به صورت کلی داری دو نظرهستند و صاحب یکی ازاین دو نظر,
اخوند خراسانی میباشد.
جدای از دو نظریه اصولیین» میتوان گفت که این بحث از زوایه دید دیگری نیز مورد
بررسی قرار گرفته است. این که به صورت کلی کسانی که بحث از موضوع و عرض ذاتی
کرده اندء به دو بخش اساسی تقسیم میشوند. ء آنهایی که بحث در مورد عرض ذاتی را
برای موضوع علم مطرح کردهاند و ان را دلیل تفکیک و تمایز علوم مطرح میکنند و
کسانی که قائل هستند بحث از عرض ذاتی بالذات مربوط به باب برهان است و در این باب مورد بررسی قرار میگیرد و باید دید امتداد ان در بحث موضوع اثر دارد یا ندارد.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی تاثیر موضوع و عرض ذاتی بر مسائل علم اصول مبتنی بر آراء آخوند خراسانی (حجت پورعبداللهی 1 ) طلبه سطوح عالی مدرسه فقهی امیرالمومنین ( علیه السلام ) چکیده واژه موضوع و عرض ذاتی، اول بار توسط مناطقه به کار برده شد، و مدنظر دیگر دانشمندان نیز قرار گرفته است و با محوریت این واژگان، مباحثی نیز مطرح شده است و یکی از مباحثی می باشد که در قسمت باب برهان منطق بررسی می شود.
در علوم اصول نیز، این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است و تلاش شده است که، رابطه بین موضوع علم اصول و مسائل ان با تبیین این مسئله، مشخص گردد در این زمینه علماء اصول به صورت کلی داری دو نظر هستند و صاحب یکی از این دو نظر، اخوند خراسانی می باشد.
این که به صورت کلی کسانی که بحث از موضوع و عرض ذاتی کرده اند، به دو بخش اساسی تقسیم می شوند، انهایی که بحث در مورد عرض ذاتی را برای موضوع علم مطرح کرده اند و ان را دلیل تفکیک و تمایز علوم مطرح می کنند و کسانی که قائل هستند بحث از عرض ذاتی بالذات مربوط به باب برهان است و در این باب مورد بررسی قرار می گیرد و باید دید امتداد ان در بحث موضوع اثر دارد یا ندارد.
بسیاری از فلاسفه و اصولیین، تصور کرداند که عرض ذاتی مخصوص موضوع علم است و برای تمایز و تفکیک علوم مورد بررسی قرار می گیرد؛ اما علامه طباطبایی، بحث را روی مسئله دیگری می برند و قائل هستند که بحث بر روی یقین است که لازمه اش بحث از عرض ذاتی می باشد، و ان چه مدنظر در این جا است این است که، نسبت بین موضوع و محمول ذاتی باشد.