Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه شناسی و نشانه شناسی اتومبیل: جوانان ایرانی و اتومبیل

نویسنده:

(6 صفحه - از 30 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : اتومبیل ، جوانان ، مصرف ، ایران ، جوانان ایرانی و اتومبیل ، الیاس ، جامعه ، فراغت ، اجتماعی ، هویت

خلاصه ماشینی:

"پرسشاساسی مقاله‌ی حاضر آن است که:«اتومبیل،به مثابه کالا و به مثابه نشانه3و نماد4،دلالتگر وبیانگر چه چیزی برای جوان ایرانی است؟» آیا پیکره‌ی اتومبیل و رمزگشایی5از محتوا،معنا و پیام اتومبیل،می‌تواند ما را در فهم مصرف6و استفاده و کاربری7اتومبیل توسط جوانان و درک (به تصویر صفحه مراجعه شود)جهان ذهنی وعینی جوانان ایرانی یاریکند؟به عبارت دیگر،اتومبیل و«تجربه‌ی جوانی»را چگونه می‌توان مفهوم‌پردازیو تفسیر کرد؟مفهوم‌پردازی و چشم‌اندازنظریه‌های جامعه‌شناختی مصرف،هویت،شهر،جوانی،فراغت سرمایه و مدرنیته،می‌تواندره‌یافتی مناسب و آگاهی‌بخش باشد. طبق نظریه‌ی سبک زندگیو مصرف پی‌یر بوریو(1381)باید در نظر داشتکه ذائقه‌های11مصرفی و سلیقه‌های متعدد،نهصرفا برای«بیان تفاوت»،بلکه برای«ایجادتمایزات»است و بنابر گمنامی،ناشناختگی وسرعت بالا و گذری بودن برخوردهای اجتماعیدر فضای خیابان‌های شهری مدرن،(بینشزیمل)،چه نشانه‌ای،گویاتر و رساتر از اتومبیلمی‌تواند،نمایشگر منزلت،دارایی و قدرتاقتصادی باشد؟ اگر انواع اتومبیل را به عنوان گونه‌هایمتفاوت در نظر بگیریم،می‌توان گفت کهاتومبیل‌هایی چون:وانت،نیسان یا پیکان،عمدتا کارکرد اقتصادی و درآمدزا دارند تا کارکردیفراغتی. نکته‌ای که در مورد اتومبیل به مثابه«فضا»ونه مکان و جسم فیزیکی باید اضافه کرد این استکه طبق بینش بوردیار و رویکرد روان‌کاوی بهفرایند مصرف اشیا،«امیال در خلأ اجتماعی وفرهنگی شکل نمی‌گیرند»[باکاک،1381:139]. آیا مصرف یا کاربری اتومبیل برای جوانایرانی،دارای معنا و دلالت ضدهژمونیک استو سوریه‌ای سیاسی دارد؟ آیا نوع اتومبیل و خلق فضای خاص دراتومبیل توسط جوان ایرانی،خنده،قهقهه،شادی و هیجان،و فضای خصوصی پدید آمدهدرون اتومبیل،بیانگر کارناوالی شدن تجربه‌یبودن در اتومبیل است؟ میخائیل باختن،با مطالعه‌ی آثار فرانسوارابله،نویسنده‌ی فرانسوی قرن پانزدهم،به ایننتیجه می‌رسد که کارناوال و جشن‌های مردمی،فرم‌هایی فرهنگی هستند که با فرهنگ رسمیحاکم بر سده‌های میانه مخالفت می‌کردند ونشان می‌دادند،مردم حتی در آن‌دوران تسلیممحض اندیشه‌های حاکم نبودند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.