چکیده:
هدف این مقاله شناسایی بایستهها و شایستگیهایی است که جوانان (بر اساس خطابات بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی) بهعنوان حکمرانان نظام علمی آیندهی کشور بایستی به آنها توجه نمایند. مسالهی تحقیق نیز در قالب این سوال صورتبندی شده که جوانان در نظام جمهوری اسلامی چه شایستگیهای بایستی داشته باشند تا بتوانند عهدهدار حکمرانی متعالی علمی شده و در شهر علم، شهریاری نمایند؟ در این راستا با روش تحلیل محتوا، اسناد بالادستی نهاد علم در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و کدهایی که بر این شایستگیها دلالت داشتند استخراج و بر اساس همگونی مفهومی، در سه رکن اعتقادی، سیاسی و هنجاری دستهبندی شدند.
خلاصه ماشینی:
مساله ی تحقیق نیز در قالب این سوال صورتبندی شده که جوانان در نظام جمهوری اسلامی چه شایستگی های بایستی داشته باشند تا بتوانند عهدهدار حکمرانی متعالی علمی شده و در شهر علم، شهریاری نمایند؟ در این راستا با روش تحلیل محتوا، اسناد بالدستی نهاد علم در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و کدهایی که بر این شایستگی ها دللت داشتند استخراج و بر اساس همگونی مفهومی ، در سه رکن اعتقادی ، سیاسی و هنجاری دستهبندی شدند.
مباحث یادشده در قیاس با گذشته تغییر جایگاه داده و از جنبههای ارشــــادی و پیراعلمی به جایگاههای محوری و اســــتقللی در حوزههای علمی وارد شـدهاند به این معنی که امروزه بیش از گذشـته خصـوصـا در مورد علوم انسـانی به وجه و زمینههای فرهنگی آن توجه شـــــده و بنمایه و جانمایه ی علم و تولید علمی ، امری فرهنگی معرفی شـــــده اســـــت (ســـــرآبادانی ، ١٣٩٥: ٨٧) (پارســـــانیا، ١٣٩٢: ٢٠-١٩) (ربانی و ماهر،١٣٩٢) (ربانی و ماهر، ١٣٩٠) (ربانی خوراسگانی ، قاسمی ، ربانی ، ادیبی سده، و افقی ،١٣٩٠) (طایفی ، ١٣٧٩) یا ادعا و اثبات شده که فرهنگ و عوامل فرهنگی در تسـهیل و توفیق فرایندها و کنشهای علمی ، نقش موثر و مسـتقیمی دارند (صـالحی امیری ، رضــایی، و ازناوزاد، ١٣٩٣) (بنی عقیل ، صــالحی عمران، فاضــلی ، و فلح ، ١٣٩٣).