چکیده:
مسئله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسیترین عوامل رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است. برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیمگیری و ابتکار، خلاقیت و نوآوری، سلامت فکری و بهداشت روانی، رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد. امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کم روئی و گوشهگیری، لجبازی و پرخاشگری و تنبلی و کندروی به عنوان اولین یا مهمترین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس، تقویت اعتماد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی آنان میپردازند. در این پژوهش 50 نفر از دانش آموزان دبیرستانی دخترانه شهرستان نظرآباد به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه عزت نفس و باورهای غیر منطقی بین آنها توزیع شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرامون استفاده گردید. در بررسی رابطه بین عزت نفس و تمایل به سرزنش، واکنش به ناکامی، اجتناب از مشکلات، وابستگی در بین دانش آموزان و درماندگی نسبت به تغییر در بین دانش آموزان رابطه معناداری یافت نشد. این در حالی بود که بین عزت نفس با بیمسولیتی عاطفی، نگرانی بیش از اندازه توام با اضطراب، اجتناب از مشکلات و کمال گرائی رابطه معنادار وجود داشت. بطور کلی، کسانی که از عزت نفس ضعیفی برخوردارند، به استعدادهای خود خیلی اطمینان ندارند و خیلی برای خود ارزش قائل نمیشوند. عزت نفس هر نوع کاری که شخص جستجو میکند، اثر میگذارد.
خلاصه ماشینی:
مقياس اندازه گيري داده ها، فاصله اي و داده ها از لحاظ تعـداد گـروه يـک گـروه اسـت و از لحاظ تعداد متغيير دو متغييري هستند از ضريب همبستگي پيرسون استفاده مي شود: (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها و تجزيه و تحليل داده ها در اين بخش در مورد يافته ها و تجزيه و تحليل داده هاست همانطور که پيش از اين عنوان شد فرضيات اين پژوهش عبـارت است : ١- ايا بين عزت نفس و افکار غير منطقي رابطه وجود دارد.
جدل ٢- بررسي رابطه بي عزت نفس و باورها غير منطقي در بين دانش اموزان دبيرستاني: (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که جدول ٢-٣ نشان مي دهد چون ضريب همبستگي بدست امده برابـر ٠.
٦٧٦ بادرجـه ازادي ٤٩ بزرگتر است پس مي توان گفت فرضيه تحقيق مورد تاييد قرار گرفتـه اسـت و سـطح معنـي داران برابـر٠٠٥-p است نتيجه اينکه بين انتظار بيش از حد از خود و بالا رفتن عزت نفس رابطه معني داري وجود دارد.
همانطور که مشاهده کرديد جهت ازمون فرضيه چهارم و بررسي رابطه بين عزت نفـس و تمايـل بـه سـرزنش در بـين دانـش اموزان از روش ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديده که نتايج ان در جدول ٦-امده است .
همانطور که مشاهده مي گردد جهت ازمون فرضيه ششم و بررسي رابطه بين عزت نفس با بي مسوليتي عاطفي در بـين دانـش اموزان از روش ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديده است که نتايج ان در جدول ٨- اورده شده است .