چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی، جهتگیری ورزشی و مشارکت تفریحی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) پرداخت.روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. داده ها به صورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه های استاندارد سرمایه اجتماعی، جهت گیری ورزشی و مشارکت تفریحی جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان این دانشگاه در سال 1399 به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی، جهتگیری ورزشی و مشارکت تفریحی و برخی ابعاد آنها رابطه معنادار وجود دارد. از بین ابعاد سرمایه اجتماعی و جهت گیری ورزشی، همدلی و درک متقابل و پیروزیگرایی دارای بیشترین همبستگی و اعتماد و پیروزی گرایی دارای کمترین همبستگی هستند. از بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مشارکت تفریحی، هویت جمعی و جاذبه دارای بیشترین همبستگی و اعتماد و تمرکز به شیوه زندگی دارای کمترین همبستگی هستند و همچنین از بین ابعاد جهت گیری ورزشی و مشارکت تفریحی، جاذبه و رقابت جویی دارای بیشترین همبستگی و تمرکز به شیوه زندگی و پیروزی گرایی دارای کمترین همبستگی است.نتیجه گیری: می توان با تقویت هر یک از بعدهای سرمایه اجتماعی، جهتگیری ورزشی افراد را تقویت کرد و همچنین میزان مشارکت تفریحی افراد در فعالیت های ورزشی را ارتقاء داد.
Background and Aim: The present study studied the relationship between social capital, sports orientation and recreational participation of Amin University students.Method: The research is applied in terms of purpose. Data were collected through surveys through standard questionnaires of social capital, sports orientation and recreational participation. The statistical population of the study was Amin University students in 1399, 351 of whom were selected by simple random sampling. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression tests.Findings: The research findings showed that there is a significant relationship between social capital, sports orientation and recreational participation and some of their dimensions. Among the dimensions of social capital and sports orientation, empathy and mutual understanding and victory-orientation have the highest correlation and trust and victory-orientation have the least correlation. Among the dimensions of social capital and recreational participation, collective identity and attraction have the most correlation and trust and focus on lifestyle have the least correlation, and also among the dimensions of sports orientation and recreational participation, attraction and competition have the most correlation and concentration. They have the least correlation with lifestyle and victory.Conclusion: By strengthening each of the dimensions of social capital, it is possible to strengthen the sports orientation of individuals and also to increase the level of recreational participation of individuals in sports activities.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که بين سرمايه اجتماعي ، جهت گيري ورزشي و مشارکت تفريحي و برخي ابعاد آنها رابطه معنادار وجود دارد.
اين مقاله برگرفته از پاياننامه کارشناسي ارشد با عنوان «نقش سرمايه اجتماعي بر مشارکت تفريحي و جهت گيري ورزشي دانشجويان (مورد مطالعه : دانشجويان دانشگاه امين )» رشته مديريت ورزشي، دانشکده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس است .
با توجه به اهداف تحقيق ، از سه پرسش نامۀ سرمايه اجتماعي صيادي رهقي (۱۳۸۷) شامل ۳۱ گويه با ۶ بعد (اعتماد، شبکه و هنجارهاي مشترک، تعاون و همکاري متقابل ، انسجام و همبستگي جمعي ، همدلي و درک متقابل و هويت جمعي )، پرسش نامۀ جهت گيري ورزشي گيل و ديتر (۱۹۹۸) شامل ۲۵ گويه با سه بعد (رقابت جويي، پيروزيگرايي، هدف گرايي) و پرسش نامۀ مشارکت تفريحي کايل و همکاران (۲۰۰۵) شامل ۹ گويه با سه بعد (جاذبه ، بيان خود، تمرکز به شيوه زندگي) در قالب طيف ۷ تايي خيلي کم (۱) تا خيلي زياد (۷) استفاده شد.
بنابراين معادله رگرسيوني مربوطه بدين صورت است : جهت گيري ورزشي= (۲/۱۸۶) (۰/۱۴۱) ˟ شبکه و هنجارهاي مشترک + (۰/۱۸۴) ˟ تعاون و همکاري متقابل + (۰/۳۴۹) ˟ همدلي و درک متقابل + (۰/۲۷۸) ˟ هويت جمعي نتايج معادله رگرسيوني معادله سرمايه اجتماعي و مشارکت تفريحي نشان ميدهد که ابعاد اعتماد، شبکه و هنجارهاي مشترک، انسجام و همبستگي جمعي و همدلي و درک متقابل داراي سطح معنادري بيشتر از ۰/۰۵ است و فرض تساوي اين ضرايب با صفر تأييد و از معادله حذف ميشوند.
Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs.
Social capital networks in sports spectatorship and participation.