چکیده:
رونق گردشگری در کشور مربوط به فراهم کردن شرایط مناسب و خدماتی است که عدم توجه به این موارد مانعی برای رشد و توسعه گردشگری است. در این تحقیق با استفاده از دو مدل پنل پویای فضایی و خودرگرسیون فضایی و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی تقاضای گردشگری و عرضه خدمات گردشگری، به تحلیل فضایی تقاضای گردشگری داخلی در ایران پرداخته شد. نتایج نشان داد متغیرهای جاذبههای فرهنگی و تاریخی، درآمد خانوارها، اقامتگاهها، زیرساخت جادهای و ریلی، تأثیر معناداری بر تقاضای گردشگری داخلی در هر دو مدل دارد. البته میزان تأثیرگذاری این متغیرها در مدل فضایی متفاوت است. به طور کلی متغیرهای جاذبه های فرهنگی و تاریخی و نیز درآمد خانوارها، از تأثیرگذاری بالایی بر تقاضای گردشگری داخلی برخوردارند. متغیر اقامتگاه نیز دارای تأثیر بالایی بر میزان تقاضای داخلی گردشگری است که البته با در نظر گرفتن مفهوم فضا و مجاورت از اهمیت و تأثیرگذاری این متغیر کاسته شده است. از طرفی متغیر زیرساخت جاده ای در مدل پنل پویای فضایی دارای اهمیت و تأثیرگذاری بالایی نسبت به سایر متغیرهاست.
The prosperity of tourism in the country is related to providing appropriate conditions and services, and not paying attention to these issues is an obstacle to the growth and development of tourism. In this study, using two models of dynamic space panel and spatial self-regression and considering the economic factors of tourism demand and supply of tourism services, the effect of proximity and neighborhood relationship between the provinces on their tourism demand was investigated. The results showed that the variables of cultural and historical attractions, household income, accommodation, road and rail infrastructure, have a significant effect on domestic tourism demand in both models. Of course, the impact of these variables in the spatial model is different. In general, the variables of cultural and historical attractions as well as household income have a high impact on domestic tourism demand. The accommodation variable also has a high impact on the domestic demand for tourism, which, of course, has reduced the importance and effectiveness of this variable by considering the concept of space and proximity. On the other hand, the road infrastructure variable in the dynamic spatial panel model has a high importance and impact compared to other variables.