چکیده:
زمینه: نبود انگیزه یادگیری، حجم زیاد آموختنیهایی که باید درزمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتوای آموزشی از جمله محدودیتهای افراددر حال یادگیری هستند. یادگیری معکوس به عنوان یک راه حل مطرح میگردد. در این روش، آموزش و یادگیری فردی با کمک ابزار و تکنولوژیهای آموزشی جایگزین آموزش مستقیم یک گروه بزرگ در محیط یادگیری توسط مدرس میشود. در پژوهش حاضرفرایند یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد در سال 1400 در بین دانش آموزان دختر پایه ششم تبیین شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان میاندواب بودند. در این بررسی حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن برای هر گروه 20 نفر محاسبه شد و نمونه آماری شامل 40 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس از بین دانش آموزانی دختر پایه ششم ابتدایی که تمایل به شرکت در پژوهش را داشته و واجد ملاکهای پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابتدا در راستای آزمون فرضیات پژوهش در مرحله پیش آزمون پرسشنامه محقق ساخته در هر دو گروه به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت 13 جلسهی 45 دقیقهای تحت آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به صورت گروهی قرار گرفتند در حالیکه گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. پس از اتمام دوره ی مداخله پس آزمون در هر دو گروه اجرا و دو ماه بعد پیگیری اجرا شد. دادههای به دست آمده به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد که در گروه آزمایش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به طور معناداری بر مولفههای یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی، اثر بخش بوده است. نتیجهگیری: پذیرش یادگیری معکوس به عنوان یک رویکرد مستقل توسط دانش آموزان، فراهم سازی و ارتقـای کیفیـت زیرساختها و امکانات آموزش مجازی و ارتقای توانمندیهای مدیریتی از طریق پذیرش اساتید شایسته و آشنا بـه فراینـد یادگیری معکوس برای آموزش میتوانند راهکارهای مناسبی برای اجرایی کردن یادگیری معکوس باشند.
خلاصه ماشینی:
نقش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد بر یادگیری سطحی و عمیق یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان میاندوآب فرزانه پورپاشا 1 ، بهمن کرد 2 1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مهاباد (نویسنده مسئول) 2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مهاباد چکیده زمینه: نبود انگیزه یادگیري، حجم زیاد آموختنیهایی که باید درزمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتواي آموزشی از جمله محدودیتهاي افراددر حال یادگیري هستند.
یافته ها: نتایج در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد که در گروه آزمایش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به طور معناداری بر مؤلفه های یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی، اثر بخش بوده است.
بنابراين در پژوهش حاضر براساس تحقيقات پيشين و مطالعه و بررسي مجدد و دريافت نظر دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی نقش آموزش یادگیری معکوس بر یادگیری سطحی و عمیق مورد بررسی قرار می گیرد.
= 647/0 ؛ P-VALUE 01/0 >86/5 بدین ترتیب فرض صفر رد می شود به عبارتی ترکیب خرده مقیاس های یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی پس از تعدیل نمرات پیش آزمون از روش های آموزشی تأثیر پذیرفته اند.
3-نتیجه گیری با توجه به یافته های به دست آمده مشاهده می شود آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد بر یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی تأثیر معنی داری دارد و فرضیات تحقیق در سطح معنی داری 5 درصد تایید می شوند.
Eurasia Journal of Mathematics, science And Technology Education, 14(6), 2453-2466 Choy, S.