چکیده:
یادگیری فعالیتی دگرگونساز است که افراد را برای مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده میسازد. لذا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسألهمحور بر سبکهای حل مسألة یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان پرداخته است. این پژوهش یک مطالعة نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون است که در دو گروه کنترل و آزمایش اجرا شد. شرکتکنندگان تعداد 320 نفر بهصورت در دسترس با جایگزینی تصادفی بودند. به منظور جمعآوری دادهها، ابتدا پرسشنامة حلمسألة کسیدی و لانگ بهعنوان پیشآزمون روی دو گروه اجرا شد. سپس، نحوة آموزش در گروه کنترل به شیوة مرسوم و در گروه آزمایش تحت الگوی آموزش معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس حل مسأله بود. جهت بررسی میزان یادگیری، نمرات پسآزمون دو گروه با هم مقایسه شد. جهت بررسی نرمال بودن جامعة مورد مطالعه آزمون اندازهگیری مکرر و آزمون تی تست مستقل انجام شد. یافتهها نشان داد که استفاده از این الگوی تدریس بر سبکهای حلمسألة سازنده و غیرسازندة یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان تأثیر دارد. همچنین، عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهتر و تفاوت یادگیری معنادارتر بود. اما پیشآزمون تأثیر و برتری معنیداری بر پسآزمون دو گروه نداشته است. یادگیری به این شیوة تدریس، یکی از نیازهای اساسی آموزش امروزی در همة سطوح تحصیلی است. با توجه به مزایایی چون تقویت ژرف اندیشی، تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی، خلاقیت، اطمینان در اتخاذ تصمیم و حل مسأله، این شیوة تدریس میتواند بهعنوان روشی مکمل در کنار آموزشهای سنتی مورد استفاده قرار گیرد.
Learning is a transformational activity that prepares people to cope with events and adapt to the environment. Therefore, the present study investigates the effect of a flipped learning model based on the problem-solving teaching approach on students' English language learning problem-solving styles. This research is a quasi-experimental study with pre- and post-test in two control and experimental groups. participants were 320 people available by random replacement. To collect data, Cassidy and Long's problem-solving questionnaire was administered to the two groups as a pre-test. Then, the teaching method was traditional in the control group, and under a flipped teaching model based on the problem-solving teaching approach in the experimental group. To evaluate the amount of learning, the post-test scores of the two groups were compared. To measure the normality of the study population, a repeated measure test and independent t-test were performed. The results indicate the use of this method has an impact on students' constructive and non-constructive problem-solving styles of learning English. Also, the performance of the experimental group was better than the control group, and the learning difference was more significant. But no significant superiority was observed in the effect of the method in the two groups. Learning in this way is one of the basic needs of today's all levels of education. Given the benefits of reinforcing in-depth thinking, analytical thinking, critical thinking, creativity, confidence in decision-making, and problem-solving, this teaching method can be used as a complementary method alongside traditional teachings.