چکیده:
تفکر اسلامی همواره به موضوع پیدایش کیهان پرداخته است؛ اینکه صرفاً حاصل علوم طبیعی نیست بلکه امری دینی و متافیزیکی است. ویژگی ثابت مکاتب فکری اسلامی این بوده است که درباره خداوند و جهان، بر وابستگی بنیادین هستیشناسانه یا آنتولوژیکال، توافقی عام دارند. در مقابل گمانهزنیهای مدرن درخصوص پرسشهای مرتبط با موضوع پیدایش جهان، قدرت خلاق مطلق و حاکمیت، در مکاتب فکری اسلامی، این امور منحصراً از آنِ خداست؛ او که در قرآن بهعنوان خالق، فاطر، باری و مصور نامیده میشود. بنابراین، خلقت باید بهعنوان نشانهای از وجود و خرد خداوند در نظر گرفته شود.
This is a translation of a paper by Seyyed Hossein Nasr on Islamic cosmology. According to Nasr, Islamic thought has always considered the question of cosmogenesis to be religious and metaphysical, not merely extrapolation of the natural sciences. A constant feature of Islamic schools of thought has been the basic ontological dependence they accord the world vis-a-vis the Creator. In contrast to modern speculations on questions of cosmogenesis, absolute creative power and dominion are exclusively of God, Who is known in the Quran as Khaliq, Fatir, Bariʾ, Musawwir, etc. Creation thus must be regarded as a sign of His existence and wisdom.
خلاصه ماشینی:
An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines, Albany: State University of New York Press, 212-213.
The Self-Disclosure of God, Albany: State University of New York Press, xxix.
در اين نوشته ، مباحثه هاي ميان مکاتب مختلف تفکر اسلامي، قابل تکرار يا خلاصه کردن نيست اما مسأله مهم براي فلسفه علم اسلامي اين است که تمام مکاتب تفکر اسلامي که اساس خود را بر قرآن و حديث ميدانند، بر اين امر که تنها خدا خلق ميکند و درنهايت ، نيروي خلاق فقط متعلق به خداوند است ، توافق دارند.
Tahāfut al-falāsifah, Incoherence of the Incoherence, Trans with Notes by Simon van den Bergh, London: Luzac & Co. با موضع «دئيستي» نيز در تقابل است ؛ طبق اين نظريه ، خداوند تنها منشأ جهان است ولي مانند معماري که خانه اي ميسازد و پس ازآن هيچ ارتباطي با آن ندارد.
همچنين در همه قلمروهاي عالم ، از فرشتگان مقرب گرفته تا اجسام مادي، قوانيني وجود دارد که توسط خالق وضع شده و همه موجودات بايد از آن اطاعت کنند، اما اين قوانين صرفا قوانيني نيست که براساس مشاهده هاي تجربي جهان فيزيکي يا برون يابي استدلالي وضع شده باشند؛ موضوع روزهاي خلقت ، در قرآن روشن گر همين حقيقت است .
The Self-Disclosure of God, Albany: State University of New York Press.