چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برندسازی لیگ برتر بسکتبال ایران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پژوهش های میدانی بود که از نوع پژوهشهای کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان آگاه در حوزه برند و ورزش بسکتبال بودند که براساس روش نمونهگیری گلوله برفی و هدفمند تا حد رسیدن به اشباع نظری، 19 نفر بهعنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبههای کیفی بود. بهمنظور گردآوری و تحلیل دادهها از روش گراندد تئوری استفاده شد. در فرایند کدگذاری باز مصاحبه های انجامگرفته، درمجموع 247 نشان شناسایی شد که در اولین مرحله کدگذاری با توجه به نزدیکی موضوعی و مفهومی در 27 طبقه دستهبندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که علل اهمیت برندسازی در لیگ برتر بسکتبال ایران هفت عامل بود که شامل لیگ بسکتبال ایران، فلسفه و ماهیت ورزش بسکتبال، ماهیت ورزش، نیروهای خارجی، مشتریان برند، ارتباطات و بازاریابی است. این عوامل در سه بخش عوامل داخلی، عوامل خارجی و عوامل واسطه تعریف شدند. در پایان پژوهش، مدل نهایی الگوی برندسازی لیگ برتر بسکتبال ایران ارائه شد.
The purpose of present study was to design a branding model for Iran basketball premier league. This study is practical in terms of purpose, whichuses a field method to collect data. The population consisted of experts in brand and basketball as well. Based on snowball sampling method and goal-oriented sampling to achieve theoretical saturation, 19 individuals were remained as the samples of the study. The data-gathering tool in the present study included qualitative interviews, and grounded theory was used to analyze data. In the open source coding process, 247 badges were identified that were categorized in the first coding stage in terms of thematic and conceptual closeness in 27 classes. The results of the study showed that the there are seven factors for importance of branding in Iran basketball premier league including the basketball league of Iran, the philosophy and nature of basketball, the nature of sport, foreign forces, brand customers, communication and marketing. These factors were defined in three sections: internal factors, external factors and intermediary factors. Eventually, the final model for branding of Iran basketball premier league was presented.
خلاصه ماشینی:
0 International Public License داشته باشند، سرمايه سازمان به حساب ميآيند (جلالي فراهاني، ٢٠١٣، ١٢)؛ ازاين رو با توجه به شرايط درحال تغيير بازارهاي رقابتي امروز، تمرکز بر برند ضرورتي راهبردي است ؛ تاآنجاکه اين موضوع سازمان هاي ورزشي و باشگاه ها را نيز به استفاده از اين راهبرد براي حفظ و جذب هواداران هدايت کرده است (سلطان حسيني، نصر اصفهاني و جواني، ٢٠١٣، ٣٤).
افراد و نهادهايي شامل سازمان ليگ برتر بسکتبال ، باشگاه هاي حاضر در ليگ برتر بسکتبال ، فدراسيون بسکتبال ، حاميان مالي ليگ برتر، سرمايه گذاران و غيره ميتوانند از طراحي الگوي برندسازي ليگ برتر بسکتبال استفاده کنند و اين امر گامي در جهت بهبود شرايط ورزش کشور باشد.
در اين پژوهش سعي بر آن است براي درک و تبيين مدل برندسازي با بررسي برند ليگ برتر بسکتبال ايران با استفاده از داده هاي حاصل از مصاحبه ها، مستندات ، مشاهده ها و...
مقولاتي که با يکديگر ارتباط تئوريک داشتند، همگي زيرمجموعه مقوله يا کد ديگري ميشوند يا همگي مقوله اي با نام جديد به خود ميگيرند؛ بنابراين فرايند کدگذاري محوري با محوريت الگوي برندسازي ليگ برتر بسکتبال ايران با توجه به مدل مديريت برند ورزشي شيلهانگ ١ (٢٠٠٨) و نظريه هاي استراوس و کوربين ٢ (٢٠٠٣، ٢٠٠٨) انجام شد که بيان ميکردند تعدادي مقوله به عنوان 1.
0 International Public License (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٢- عوامل اثرگذار بر طراحي الگوي برندسازي ليگ برتر بسکتبال ايران Figure 2- Factors Affecting the Design of the Branding Model of the Iranian Basketball Premier League بعد از انجام شدن مراحل کدگذاري باز، محوري و گزينشي، مقوله هاي فرعي و کلي تعيين شده ، توسط تيم پژوهش بازبيني شد.