خلاصه ماشینی:
"تصویر صفحه مراجعه شود) مترجمان: یوسف اسماعیلی نیری شعبان رسولی جمادی پژوهشکده معلم-اردبیل نقش مدارس و انجمنهای علمی در آموزش هواشناسی فراگیران و تودهء مردم مقدمه همچنان که تحقیقات باتن(1983)نشان داده است،هوا بر تمامی امور زندگی ما تأثیر میگذارد؛روی حالات و تندرستی ما اثر دارد و گاهی برای ما مساعد و گاهی نامساعد است.
چرا امروز هوا آفتابی و گرم است و چرا دیروز سرد و ابری بود؟علت بارندگی چیست که انجام بازی را امروز صبح متوقف کرد؟چگونه ممکن است دانههای تگرگ از آسمان ببارند؟چرا شبها اطراف کرهء ماه،حلقهء نورانی(هاله)دیده میشود؟آیا دانههای برف واقعا متفاوت هستند؟ البته تحقق این امر اغلب به شوروشوق، تصور و تجزیه و تحلیل معلمان در تماس متقابل با بچهها در کلاس درس و یا خارج از آن بستگی دارد؛اگرچه نباید تصور شود که این افراد ضرورتا باید معلمان متخصص باشند.
زبان مورد استفاده در این موضوع باید تا حد امکان ساده و عاری از اصطلاحات باشد؛زیرا حداقل،بسیاری از معلمان نسبت تصویر صفحه مراجعه شود) به دانشآموزان تحت آموزش خود دربارهء هواشناسی،اطلاعات بیشتری دارند.
برای مثال،کسانی که در مناطق ساحلی زندگی میکنند و در معرض سیکلونهای حاره یا توفانهای خطرناک هستند،به کسب آگاهی از خطرات و پیدا کردن راه مقابله با آنها نیاز دارند؛همچنان که فریدمن تأکید کرده است(1985)، اینها فرصت کافی دارند تا مکان زندگی خود را با توجه به شرایط آب و هوا انتخاب کنند.
هانت(1985)گزارشگر وضع هوا در طول کارش در تلویزیون نشان داد که میتوان،از وجود دانشآموزان مدارس و برخی افراد دیگر،به عنوان مشاهدهکنندگان داوطلب برای تحلیل فضایی و بهطور موقت از الگوی روزانهء عناصر آب و هوایی،بهطور مؤثر استفاده کرد."