چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری بین ابعاد هویت فردی، اجتماعی و ملی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران انجام شد. مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. از دو پرسشنامه هویت فردی آدامز، مشهور به پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی من و پرسشنامه هویت اجتماعی (شامل هویت مدرن، دینی، قومی) و ملی به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. این دو پرسشنامه روی 600 دانشجوی دانشگاههای شهر تهران (17 دانشگاه شهر تهران به عنوان جامعه آماری پژوهش) به اجرا در آمد و در نهایت 524 پرسشنامه (فاقد ایراد) در سیستم پردازش دادهها ثبت و روابط ساختاری آنها در قالب تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد مدل روابط ساختاری متغیرهای هویت از برازش لازم برخوردار است و اثرات مستقیم و غیرمستقیم ابعاد هویت فردی و اجتماعی بر هویت ملی معنادار است (01/0>P) و فهم هویت ملی بدون توجه به لایه های هویت فرد اجتماعی فهمی کاهش گرایانه است. بر این اساس به سیاستگذاران اجتماعی توصیه میشود در تلاش برای تقویت هویت ملی در دانشجویان نقش پایگاههای هویت فردی و اجتماعی جوانان را در نظر داشته باشند و برای تقویت این مولفهها اقدامات کاربردی صورت دهند.
The purpose of the present study was to investigate structural relations between dimensions of personal and social identity elements and their effects on students of Tehran universities' national identity. The research method was descriptive and correlational. two personal identity questionnaires (Adams), known as "Extended Objective Measure of Ego Identity Status" and a national and social identity questionnaire (prepared by the researcher) were used as research instruments. About 600 university students of Tehran City (17 universities as the statistical population of the research) were examined by these tests and finally, 524 true questionnaires (without error) were registered and analyzed in a data processing system, and then path analysis was used to analyze the data. The results showed that the model had the necessary fit and direct and indirect effects of dimensions of personal and social identity elements were significant on national identity (p<0.01) and considering national identity regardless of the elements of social and personal identity is a reductionist understanding. Accordingly, social policymakers are advised to consider the role of youth personal and social identity bases in trying to strengthen the national identity of students and to take practical intervention to strengthen these components.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل مسير نشان داد مدل روابط ساختاري متغيرهاي هويت از برازش لازم برخوردار است و اثرات مستقيم و غيرمستقيم ابعاد هويت فردي و اجتماعي بر هويت ملي معنادار است (٠٠١ واژه هاي کليدي: هويت ملي، پايگاه هويت فردي، هويت اجتماعي، هويت قومي، هويت ديني، هويت مدرن .
اين مساله به حدي مهم است که برخي تحقيقات مانند محمدي و فولاد چنگ (١٣٩٧) نشان داده اند که سبک هاي هويت ( identity styles) حتي ارتباط بين دلبستگي و تنظيم شناختي هيجان را نيز تنظيم ميکنند و نقش واسطه اي در تنطيم هيجانات بر عهده دارند.
اين پژوهش از يک سو مؤلفه هاي دو سطح هويتي را بررسي ميکند و نحوه تعامل آنها را مورد نظر قرار مي دهد؛ از سوي ديگر ميکوشد اثر آنها بر يک بعد مهم از هويت اجتماعي يعني هويت ملي را مورد مطالعه قرار دهد.
بديهي است که يکي از شروط موفقيت و توسعه عام کشور انسجام هويت ملي است بر همين اساس اين پژوهش به شکل مشخص به دنبال مدل يابي روابط ساختاري بين ابعاد هويت فردي، اجتماعي و ملي در ميان دانشجويان دانشگاه هاي تهران است .
مطالعات نشان ميداد در هر يک از حوزه هاي هويت ملي، همچنين هويت اجتماعي و سه بخش آن يعني هويت ملي (قنبري ،١٣٨٨، يوسفي ١٣٨٠، جهاددانشگاهي ،١٣٨٢)، هويت ديني (پويافر ١٣٨٦، شجاعيزند ١٣٨٤) و هويت مدرن (قلي پور، ١٣٨٤، ابوالحسني، ١٣٨٦) مقياس هايي ساخته شده است .
همچنين در مقام جمع بندي اين پژوهش ميتوان گفت که از ميان متغيرهاي پيش بين ، متغير هويت قومي به نسبت ديگر صور هويتي بيشترين تاثير مستقيم را بر هويت ملي داشته است .