چکیده:
هدف پژوهش تعیین رابطه معلم شاگرد و کمکطلبی با نقش واسطهای اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت بود. جامعه این پژوهش دانشآموزان پایههای هفتم تا نهم شهر تهران است که در سال تحصیلی 99-1398 تحصیل میکردند. نمونه این پژوهش را 317 دانشآموز دختر و پسر تشکیل داد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای کمکطلبی تحصیلی ریان و پنتریچ، رابطه معلم شاگرد مورای و زوریچ، انگیزه پیشرفت هرمنس و اهداف پیشرفت الیوت و مک گریکور پاسخ دادند. دادهها به روش همبستگی و تحلیل مسیر بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم رابطه معلم شاگرد بر انگیزه پیشرفت و اثر مستقیم تسلط گرایش بر کمکطلبی مثبت و معنادار است. اثر مستقیم عملکرد اجتناب بر کمکطلبی منفی و معنادار بود. اثر غیرمستقیم رابطه معلم شاگرد بر کمکطلبی به واسطه هدف تسلط گرایش و همچنین عملکرد اجتناب مثبت و معنادار بود و همچنین اثر غیرمستقیم رابطه معلم شاگرد بر کمکطلبی به واسطه انگیزه پیشرفت مثبت و معنادار بود. نتایج این پژوهش برای آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی بویژه برای معلمان به منظور افزایش کمکطلبی و رابطه معلم شاگرد و همچنین افزایش انگیزه در میان دانشآموزان مفید خواهد بود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between help seeking and teacher student relationship with the mediating role of achievement goals and achievement motivation. The statistical population of this study were students of Tehran province who studied in the seventh and ninth grades in the academic year of 1398-99. The sample of this study were 317 boys and girls students that was chosen by multi-stage cluster sampling and all of them completed the Ryan and Pintrich questionnaire, Murray and Zurich’s teacher student relationship questionnaire, Herman’s achievement motivation questionnaire and Eliot and McGregor achievement goals. Data were analyzed by Pearson correlation and path analysis. The findings showed that the direct effect of teacher student relationship on achievement motivation and the direct effect of mastery approach on achievement motivation positive and significant. The direct effect of performance avoiding on the help seeking was negative and significant. The in directed effect of teacher student relationship on the help seeking by mediating of mastery approach and performance avoiding was positive and significant, and also the in directed effect of teacher student relationship on the help seeking by mediating of achievement motivation was positive and significant. The results of this study will be useful for education and higher education centers, especially for teachers, to increase the help seeking and teacher student relationship and also motivation among students.
خلاصه ماشینی:
رابطه معلم شاگرد و کمک طلبي: نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و انگيزه پيشرفت Teacher Student Relationship and Help Seeking: The Mediating Role of Achievement Goals and Achievement Motivation 1 سمانه سادات موسوي شريف زهرا نقش ١ سوگند قاسم زاده ٢ چکيده هدف پژوهش تعيين رابطه معلم شاگرد و کمک طلبي با نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و انگيزه پيشرفت بود.
نمونه اين پژوهش را ٣١٧ دانش آموز دختر و پسر تشکيل داد که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي کمک طلبي تحصيلي ريان و پنتريچ ، رابطه معلم شاگرد موراي و زوريچ ، انگيزه پيشرفت هرمنس و اهداف پيشرفت اليوت و مک گريکور پاسخ دادند.
نتايج اين پژوهش براي آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالي بويژه براي معلمان به منظور افزايش کمک طلبي و رابطه معلم شاگرد و همچنين افزايش انگيزه در ميان دانش آموزان مفيد خواهد بود.
در واقع ، هدف پژوهش حاضر تعيين نقش واسطه اي اهداف پيشرفت و انگيزه پيشرفت در ارتباط بين رابطه معلم شاگرد و کمک طلبي است .
از ديگر نتايج اين پژوهش ، اثر غيرمستقيم ، منفي و معنادار رابطه معلم - شاگرد با نقش واسطه اي اهداف پيشرفت ، با کمک طلبي است .