چکیده:
مقارنه روایات فقهی شیعه و اهل سنت، نشان میدهد، بخش قابل توجهی از روایات فقهی شیعه، با اندکی تفاوت در قالب داستانهایی کوتاه، در جوامع حدیثی اهل سنت، نقل به معنا شدهاند. شخصیت این داستانهای کوتاه، اشخاصی چون ابوهریره، ابنعمر، عائشه و ابنعباس هستند که به جهات متعددی نمیتوانند، راوی حجم وسیعی از سنت نبوی باشند. دقت در تاریخ حدیث شیعه و اهل سنت و تحول فرایند نقل حدیث، از قصّه گویی در قرن اول به نقل روایات فقهی در قرن دوم، نشانگر تأثیر قصّهگویان، در کیفیت فرایند نقل حدیث و اسناد، در قرن دوم هجری است. قصّهگویان تأثیر عمیق سیاسی- دینی، در جامعه عراق و شام داشتند. فعالیت ایشان، سبب تربیت جامعهای با مطالبات ویژه، در عراق و شام شده بود که محدثان را وادار کرد، برای احیای سنت نبوی، از روش نقل احادیث فقهی، در قالب داستانهای کوتاه بهره ببرند. در نتیجه اصحاب حدیث با استفاده از ابزار داستانهای کوتاه، روایات فقهی که در قرن دوم، از امام صادق (ع) آموخته بودند، را در قالب داستانهای کوتاه، نقل به معنا کردند.
The comparison of Shia and Sunni jurisprudential hadiths shows that
a significant part of Shia jurisprudential hadiths have been almost
completely narrated in the form of short stories in Sunni hadith
communities. The characters of these short stories are people like Abu
Hurairah, Ibn Omar, Ayesha and Ibn Abbas who, in many ways,
cannot be narrators of a large volume of prophetic tradition. The accuracy
in the history of Shia and Sunni hadith and the transformation of the
hadith transmission process from storytelling in the first century to the
transmission of jurisprudential traditions in the second century shows
the influence of retribution on the quality of the process of hadith
transmission and the chain of transmission in the second century Hijri.
Retribution had a deep political-religious influence in the society of
Iraq and the Levant. The act of retribution had caused the formation of a
community with special demands in Iraq and the Levant, which forced
the scholars to use the method of narrating jurisprudential hadiths in the
form of short stories to revive the prophetic tradition.