خلاصه ماشینی:
"در نهایت،ما میدانیم که در حال حاضر یکی از ابزارهای تکنولوژی آموزشی،رایانه و استفاده از شبکهی اینترنت در تدریس است که در جغرافیا شاید ضرورت استفاده از این ابزار نسبت به دیگر درسهای شاخههای علوم انسانی،بیشتر احساس میشود.
رشد:چرا ورود معلم جغرافیا به موضوع IT ضرورت دارد؟ دهقاننژاد:به دلیل این که سطوح مورد مطالعهی جغرافیا،بسیار وسیع و گاه بسیار مبهم و به دور از لمس یا دید دانشآموزان است.
رشد:به نظر شما،نقش برنامهریزان درسی در جهتدهی و روی آوردن به رویکرد IT در آموزش جغرافیا،تا چه اندازه مؤثر بوده است؟ دهقاننژاد:سادهتر نوشتن کتابهای درسی،استفاده از تصویرهای جذاب و نقشههای متنوع،و اختصاص دادن زمان مناسب به تدریس کتاب جغرافیا،زمینهی مناسبی را فراهم آورده است.
باید گفت،کتاب جغرافیای پیش دانشگاهی و مطالبی که برنامهریزان درسی در آن درج کردهاند،برای استفاده از IT در تدریس بسیار مناسب است و جاد دارد،از مؤلفان کتابهای درسی جغرافیا که این تحولات را به وجود آوردهاند،تقدیر و تشکر کنم.
رشد:به عنوان معلم جغرافیای برگزیده در روش آموزشی مبتنی بر IT ،چه تعریفی از روش تدریس جغرافیا مبتنی بر IT دارید؟ غلامی:روشی است که در آن،تدریس به کمک رایانه و نرمافزارهای گوناگون آن و دیگر ابزار کمک آموزشی صورت میگیرد.
وقتی در مرحلهی کشوری به عنوان اولین نفر در بین تمامی حاضران مراسم افتتاحیه پذیرفتم که روش تدریسم ر ارائه کنم،سعی کردم از اول طرح درس نوشتنم،موضوع جالب و بکری را در جغرافیا انتخاب کنم و بسیار خوب این تدریس را انجام بدهم تا حاضران و بینندگان از تدریس من در کلاس لذت ببرند و خسته نشوند."