چکیده:
در سازمانهای حاضر، دانش به عنوان یکی از مهمترین سرمایهها تلقی شده و مدیریت آن حائز اهمیت میباشد. مدیریت دانش، فرایند شناسایی، انتقال، استفاده و نگهداشتن دانش در سازمان است. در این مطالعه مروری که در سال 1400 انجام شده است از مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی اس. آی. دی، مگیران، ایرانداک، گوگلاسکالر استفاده شده است. مجموعه مقالات بررسیشده شامل 38 مقاله و کلمات کلیدی به کار رفته در مقالات فوق شامل این کلید واژهها بود: مدیریت دانش، کارکنان، خلق دانش، اطلاعات. مقالاتی که حجم نمونه در آنها نامشخص و نحوه اجرا در آنها به خوبی مشخص نشده بود در روند مطالعه حذف شدند. همچنین مقالاتی که متن کامل آنها در دسترس نبود نیز از مطالعه حذف گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد که اجرای مدیریت دانش به شکل صحیح و مطابق با فرایندهای برنامه ریزی شده، علاوه بر تحقق اثربخشی و افزایش کارایی، موجب پیشرفت سازمان شده و سازمان در سایه آن میتواند در محیطهای پیچیده رقابتی موفق عمل نماید.
In the present organizations, knowledge is considered as one of the most important assets and its management is important. Knowledge management is the process of identifying, transferring, using and retaining knowledge in an organization. In this review study, which was conducted in 1400, the articles indexed in the databases of SID, Megiran, Iranodak, and Google Scholar were used. The collection of articles reviewed included 38 articles and the keywords used in the above articles included the following keywords: knowledge management, employees, knowledge creation, information. Articles in which the sample size was unclear and the method of implementation was not well defined were removed from the study process. Articles whose full text was not available were also excluded from the study. The results showed that the implementation of knowledge management correctly and in accordance with the planned processes, in addition to achieving effectiveness and increasing efficiency, leads to the development of the organization and the organization can operate successfully in complex competitive environments.
خلاصه ماشینی:
ترکاشوند و همکاران (١٣٩٧) در تحقيق خود به بررسي تاثير مديريت کيفيت جامع بر مديريت دانش (مطالعه موردي: سازمان اسناد و کتابخانه ملي) پرداخته که نتايج مطالعه نشان دهنده اين واقعيت است که فقط ميان متغير رهبري و مديريت دانش در سازمان ياد شده ارتباط مثبت و معناداري وجود داشته ، ارتباط ساير مولفه هاي مديريت کيفيت جامع با مديريت دانش تاييد نشده است (ترکاشوند، ١٣٩٧).
وظيفه و همکاران (١٣٩٤) در مطالعه اي به بررسي رابطه مولفه هاي فرهنگ سازماني و مديريت دانش در سازمان هاي آموزشي و درماني پرداختند.
بر اين اساس تغيير در فرهنگ سازمان به منظور رسيدن به مديريت دانش در سازمان هاي آموزشي و درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان بايد به گونه اي باشد که به فرهنگ سازماني قبيله اي و ادهوکراسي توجه بيشتري شود (وظيفه و همکاران ، ١٣٩٤).
نقوي الحسيني و همکاران (١٣٩٨) در تحقيقي به بررسي وضعيت مديريت دانش و ارتباط آن با تعهد سازماني در کارکنان سازمان هاي پژوهش محور پرداختند.
مومني و همکاران (١٣٩٩) در مطالعه اي به شناسايي عوامل کليدي موفقيت بلوغ مديريت دانش در سازمان هاي بهداشتي درماني پرداخته که نتايج نشان داد، بعد اجتماعي در بلوغ مديريت دانش ، نسبت به بعد فني اهميت بيشتري دارد.
لذا اتخاذ روشي مناسب جهت انتقال و استفاده از دانش افراد در سازمان هاي فوق اهميت دارد (مومني و همکاران ، ١٣٩٩).
رجبي فرجاد و همکاران (١٣٩٧) در تحقيقي به بررسي تاثير مديريت دانش بر رفتار کارآفرينانه کارکنان در سازمان (مطالعه موردي: کارکنان شهرداري منطقه ٩ تهران ) پرداختند.