Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

پارادوکس قدرت مطلق!؟

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : پارادوکس قدرت مطلق ، قضایا ، اصل امتناع نقیضین ، خدا ، تناقض ، معنای اصل امتناع نقیضین ، شبهات ، عقل ، عقل ، قضایای جدلی الطرفین

خلاصه ماشینی:

"او و امثال او مقصودشان از طرح این‌گونه قضایا این بود که مثلا اگر کسی معتقد به جزء لایتجزی شود و بگوید عالم از اجزای‌ بسیار زیاد و از کثرت تشکیل شده،چنین شخصی باید بپذیرد که حرکت ممکن نیست یعنی این حرف همان‌قدر عجیب است‌ که کسی معتقد به وحدت شود،زیرا او نیز یه قضایایی می‌رسد که انکار محسوسات را در بر خواهد داشت. رشد:آیا واقعا در عصر جدید کسانی وجود دارند که معتقد باشند قضایایی داریم که در آنها دو طرف نقیض به یک میزان‌ اعتبار دارد یا هردو به یک میزان بی‌اعتبارند؟اگر چنین باشد، آیا اینها می‌خواهند بگویند ساختار ذهن ما به گونه‌ای است که‌ به این مطلب می‌رسیم و چون به ساختار ذهن مربوط می‌شود راهی جز توقف و تسلیم نداریم؟آیا کانت که معتقد بود در عقل‌ نظری ما دارای چنین قضایایی هستیم،همین نظر را می‌خواست‌ ارائه کند؟ دکتر غفاری:درواقع شاید هیچ‌کدام از اینها به این معنا نباشد. مقصود او این‌ است که:با فرض قبول اصل امتناع نقیضین و با فرض اینکه‌ تناقص در جهان ممکن نیست،اگر می‌بینیم در امهات مسائل‌ فلسفی استدلال ما به نتایج مخالف یکدیگر و متناقض می‌رسد، این امر هشداری برای ماست که تأمل کنیم و دریابیم که درواقع‌ عقل را درست به کار نبرده‌ایم. دکتر غفاری:بعضی‌ها می‌خواهند با جدا کردن این اصل‌ از محتوای فلسفی خود حوزهء فلسفه را هرچه بیشتر محدود کنند و برای اصل تناقض صرفا کاربرد منطقی فرض کنند که این نظر درواقع معنای محصلی ندارد. *فرض قدرت مطلق برای خدا بع معنای این است که خدا در حد اعلای کمال خودش تصور شده باشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.