چکیده:
هدف: وضعیت خدماتدهی بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی، مجلس، آستان قدس رضوی، و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. روششناسی: در این پیمایش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. یافتهها: در همه کتابخانهها بیشترین درصد مراجعان کسانی هستند که هر از گاهی برای تصحیح نسخه خطی و یا تهیه مقاله به کتابخانه مراجعه میکنند. میزان رضایت از ساعات کاری کتابخانههای مختلف تقریباً با هم مشابه بود، بهگونهای که در کتابخانههای ملی، مجلس، آستان قدس رضوی، و دانشگاه تهران بهترتیب حدود 80%، 83%، 89%، و 76% کاربران از ساعات کاری کتابخانه رضایت داشتند. اما ۸۰% مراجعان کتابخانه ملی، ۴۸% مراجعان کتابخانه مجلس، ۶۳% مراجعان کتابخانه آستان قدس رضوی، و ۵۳% از مراجعان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از فعالیتهایی که مدیران برای رفع موانع دسترسی کاربران به نسخ خطی انجام میدهند رضایت ندارند. نتیجهگیری: نحوه خدماتدهی نسخ خطی و رفع موانع دسترسی کاربران به منابع ارزشمند خطی در همه کتابخانهها بهویژه کتابخانه ملی نیازمند بازنگری اساسی است.
Purpose: To study the status of library services in the manuscript section of four libraries: National Library and Archives of Iran (NLAI), Parliament library, Astan Quds Razavi library and the University of Tehran Central library. Methodology: In this survey a self-designed questionnaire is used for data gathering. Results: The majority of visitors in all libraries only visit occasionally to correct a manuscript or prepare a paper. Satisfaction on working hours were roughly the same in all libraries, this figure is 80%, 83%, 89% and 76% for NLAI, Parliament library, Astan Quds Razavi, and University of Tehran Central Library respectively. Manager’s programs to remove barriers of access to manuscripts have not been satisfactory for 80% of NLAI, 48% of Parliament library, 63% of Astan Quds Razavi and 53% of University of Tehran Central Library users. Conclusion: Library services in manuscript sections and removal of barries of access to resources need a fundamental revision specially in NLAI.
خلاصه ماشینی:
وضعیت خدمات دهی در بخش نسخ خطی کتابخانه ها فاطمه رستمی | مهدی محمدی | عبدالحسین طالعی | عیسی زارعی چکیده هدف وضعیت خدمات دهی بخش نسخ خطی کتابخانههای ملی مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهرانروش شناسی در این پیمایش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفادهیافته ها در همه کتابخانهها بیشترین درصد مراجعان کسانی هستند که هر از گاهی برای تصحیح نسخه خطی و یا تهیه مقاله به کتابخانه مراجعه میکنند میزان رضایت از ساعات کاری کتابخانههای مختلف تقریباً با هم مشابه ،بود به گونه ای که در کتابخانه های ملی مجلس، آستان قدس رضوی و دانشگاه تهران به ترتیب حدود ۸۰٪ ۸۳، ۸۹ و ۷۶ کاربران از ساعات کاری کتابخانه رضایت داشتند اما ۸۰٪ مراجعان کتابخانه ملی ۴۸ مراجعان کتابخانه مجلس ۶۳ مراجعان کتابخانه آستان قدس رضوی و ۵۳ از مراجعان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از فعالیتهایی که مدیران برای رفع موانع دسترسی کاربران به نسخ خطی انجام میدهند رضایت ندارندنتیجه گیری نحوه خدمات دهی نسخ خطی و رفع موانع دسترسی کاربران به منابع ارزشمند خطی در همه کتابخانهها به ویژه کتابخانه ملی نیازمند بازنگری اساسی است.
همچنین فعالیتهای مدیر به منظور رفع موانع موجود بر سر راه استفاده از نسخ خطی در کتابخانه های مورد بررسی توانسته بود رضایت ۴۶/۶ درصد مراجعان را به میزان زیاد و بسیار زیادی تأمین کند در کتابخانه های ملی ،مجلس آستان قدس رضوی و دانشگاه تهران به ترتیب تقریباً ۲۰، ۵۳، ۶۷ و ۳۷ مراجعان از فعالیتهای مذکور به صورت نسبی یا مطلق ، اظهار رضایت کردند سطح معناداری آزمون دقیق فیشر نشان میدهد که این خدمات در کتابخانه های مختلف میزان رضایت متفاوتی را ایجاد نکرده است.