چکیده:
احساس تعلق به مدرسه ویژگی روانشناختی مهمی است که بر سایر مولفههای مربوط به تحصیل موثر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی گشتالتدرمانی گروهی بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم منطقه 4 شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه دهم منطقه 4 شهر تهران در سال 98-1397 بودند.17 نفر با توجه به آزمون غربالگری و ملاکهای ورود به پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(9نفر) و کنترل(8نفر)جایگذاری شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای، تحت مداخله گشتالتدرمانیگروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافتنکرد. سپس پسآزمون و همچنین بعد از 3 ماه از هر دو گروه آزمون پیگیری دریافت شد و نتایج با یگدیگر مقایسه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد به طور کلی احساس تعلق به مدرسه در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل است(001/0=P و 08/19=F). همچنین اثربخشی مداخله بعد از گذشت 3 ماه پایدار بوده است(001/0=P و 72/46=F). براساس یافتههای مطالعه حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که گشتالتدرمانی گروهی بر افزایش احساس تعلق دانشآموزان پسر پایه دهم موثر است و این اثرگذاری از پایداری معناداری برخوردار است؛ به همین جهت از این روش مداخله میتوان برای بهبود وضعیت احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان پایه دهم استفاده نمود.
A sense of school belonging is an important psychological trait that affects on other components of schooling. The aim of this study was to investigate the effectiveness of group gestalt therapy on the sense of school belonging in tenth grade students in District 4 of Tehran. The present study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group and follow-up test. The statistical population included 10th grade male students in Tehran's 4th district in 2018-19. The final subjects(n=17) were randomly assigned to experimental (n = 9) and control (n = 8) groups. The experimental group underwent 8 sessins of group gestalt therapy and the control group did not receive any intervention. Then, after the test and also after 3 months, follow-up test was received from both groups and the results were compared with each other. The results of analysis of covariance showed that in general, the sense of scjool belonging in the experimental group is more than the control group (P = 0.001 and F = 19.08). Also, the effectiveness of the intervention was stable after 3 months (P = 0.001 and F = 46.72). Based on the findings of the present study, it can be concluded that group gestalt therapy is effective in increasing the sense of school belonging of tenth grade male students and this effect has a significant stability; Therefore, this intervention method can be used to improve the sense of school belonging in tenth grade students.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر پايه دهم شهر تهران محمد کهربائي کلخوران کارشناس ارشد مشاوره مدرسه ، دانشگاه شهيد بهشتي ، تهران ، ايران .
هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پايه دهم منطقه ٤ شهر تهران بود.
براساس يافته هاي مطالعه حاضر ميتوان چنين نتيجه گرفت که گشتالت درماني گروهي بر افزايش احساس تعلق دانش آموزان پسر پايه دهم مؤثر است و اين اثرگذاري از پايداري معناداري برخوردار است ؛ به همين جهت ازاين روش مداخله ميتوان براي بهبود وضعيت احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پايه دهم استفاده نمود.
همچنين نتايج پژوهش ابوالقاسمي، ميرالي و شيخي (١٣٩٣) تبيين ميکند که روش تدريس جيکساو بر افزايش احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان اثربخشي معناداري دارد.
همچنين پيش ازاين ، اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر ميزان احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان بررسي نشده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام اين مطالعه ، بررسي اثربخش گشتالت درماني گروهي بر احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پايه دهم منطقه ٤ شهر تهران بود.
اگرچه پيش ازاين ، تأثير گشتالت درماني گروهي بر احساس تعلق به مدرسه در هيچ پژوهش داخلي يا خارجي بررسي نشده بود اما در ساحت تعليم و تربيت ، نتايج اين پژوهش با يافته هاي محمدي و طالبي (١٣٩٤)، اعتمادي و همکاران (١٣٩٣)، حاجيحسني و همکاران (١٣٩١) هماهنگ و همسو است .