چکیده:
یکی از مهمترین مبانی نظام تغذیه در قرآن کریم، انسانشناختی است. این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که مبانی انسانشناختی نظام تغذیه کداماند؟ و چه نقشی در سلامت جسم و روح انسان دارند؟ مبانی انسانشناسی نظام تغذیه قرآنی، به سه دسته بینشی، گرایشی و ارزشی تقسیم میشوند. دو ساحتی بودن وجود انسان از جسم و روح، اراده و اختیار انسان، از مبانی بینشی انسانشناسی هستند بر اساس مبنای دو ساحتی قرآن کریم برای سلامتی جسم و رو ح انسان دستور به پاکیزه خواری و حلالخواری داده است و نهی از حرامخواری و پرخواری و اسراف کرده است و مهمترین غذاهای حرام، مردهخواری، خون، گوشت خوک و شرابخواری است. بر اساس اراده و اختیار، انسان مختار در انتخاب غذای حلال یا حرام است که انتخاب هریک از دو نوع در سلامت و بیماری جسم و روح انسان تأثیرگذارند. مهمترین مبنای گرایش انسان توجه به سرشت و فطرت انسان است که انسانهای بر اساس فطرت خویش به غذاهای پاک گرایش دارند و از غذاهای ناپاک و حرام دوری میکنند و امانتداری، کرامت از مبانی ارزشی هستند. انسان بهحسب کرامتی که دارد، به برخورداری از غذاهای پاک و حلال گرایش و از غذاهای ناپاک و حرام دوری میکند و امانتداری انسان به اطاعت از دستورات و فرامین الهی در باب تغذیه سوق میدهد.
One of the most important foundations of the nutrition system in the Holy Quran is anthropology. This research seeks to answer the basic question with descriptive and analytical method that what are the anthropological foundations of the nutrition system? And what role do they play in the health of the human body and soul? The anthropological foundations of the Quranic nutrition system are divided into three categories: insight, orientation and value. The duality of human existence from body and soul, human intention and free will, are the foundations of anthropological insight. And the most important forbidden foods are the dead, blood, pork and wine. Based on the will and authority, human beings are free to choose halal or haram food, and the choice of either of the two types affects the health and disease of the human body and soul. The most important basis of human tendency is to pay attention to human nature that human beings tend to clean foods based on their nature and avoid unclean and forbidden foods, and fidelity and dignity are the principles of value. Due to the dignity, human-being tends to enjoy clean and lawful foods and avoids impure and forbidden foods, and human fidelity leads him to obey the divine commands and decrees regarding nutrition
خلاصه ماشینی:
این پژوهش درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی به این سؤال اساسی پاسخ دهد که مبانی انسانشناختی نظام تغذیه کداماند؟ و چه نقشی در سلامت جسم و روح انسان دارند؟ مبانی انسانشناسی نظام تغذیه قرآنی، به سه دسته بینشی، گرایشی و ارزشی تقسیم میشوند.
دو ساحتی بودن وجود انسان از جسم و روح، اراده و اختیار انسان، از مبانی بینشی انسانشناسی هستند بر اساس مبنای دو ساحتی قرآن کریم برای سلامتی جسم و رو ح انسان دستور به پاکیزه خواری و حلالخواری داده است و نهی از حرامخواری و پرخواری و اسراف کرده است و مهمترین غذاهای حرام، مردهخواری، خون، گوشت خوک و شرابخواری است.
این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد است، مبانی انسانشناختی در نظام تغذیه قرآن کریم و نقش آنها در سلامت جسم و روح انسان را موردبررسی قرار دهد.
دستور به حلالخواری و پاکیزه خواری یکی از دستورات قرآن کریم برای سلامتی جسم و روح انسان خوردن به خوردن غذاهای حلال و پاکیزه است.
پرهیز از حرامخواری قرآن کریم برای تحقق سلامتی جسم و روح انسان افزون بر حلالخواری و پاکیزه خواری، از حرامخواری نهی کرده است و به مسلمانان دستور میدهد که از محرمات و غذاهای حرام پرهیز نمایند.
3. قرآن کریم برای سلامت جسم و روح از پرخوری و اسراف نهی کرده است.
که این خود در سلامت جسم و روح انسان تأثیرگذار است.
8. Ibn Kathir, Ismail bin Umar, Tafsir al-Quran al-Karim, Researched by Muhammad Hossein Shamsuddin, Beirut: Dar al-Kutub al-Alamiyyah, 1419 AH.