چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباط معلم دانشآموز در پیشبینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی -
تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول بود. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش همبستگی
استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر طبس در سال تحصیلی 1401 -
1400 میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از بین کلیه مدارس متوسطه
دوره اول شهر طبس هشت مدرسه(چهار پسرانه و چهار دخترانه) بهصورت تصادفی انتخاب و در هر مدرسه بهصورت تصادفی
یک کلاس انتخاب و تمام دانش آموزان آن کلاسها یعنی 230 نفر ( 115 پسر و 115 دختر) به عنوان نمونه آماری در پژوهش
حاضر شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ارتباط معلم دانشآموز موری و زوزاک ( 2011 )، پرسشنامه
سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران( 1976 ) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش ( 2006 ) استفاده شد. برای
تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول را پیشبینی میکند.
از این رو با توجه به خلا مطالعاتی در این زمینه و اینکه اکثر مطالعات بیان شده اهمیت تعاملات معلم و دانشآموز را در کلاس درس نشان میدهند، بنابراین پژوهش حاضر باهدف نقش کیفیت ارتباط معلم دانشآموز در پیشبینی سازگاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول انجام میشود.
همچنین استفاده از آزمون F نشان داد که سطح معنی داری این ضرائب همگی 000/0 می باشند که این امر نشان دهنده یک رابطه معنادار بین کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز با سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول می باشد.
نتایج نشان داد که کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز با ضریب بتای 513/0و سطح معناداری 000/0 از قدرت مناسبی جهت پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخودار است.
نتایج نشان داد که کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز با ضریب بتای 549/0و سطح معناداری 000/0 از قدرت مناسبی جهت پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخودار است.
نتیجهگیری همان طوری که نتایج تجزیه و تحلیل داده ها در خصوص فرضیه اول این پژوهش نشان داد مشخص گردید که کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز با ضریب بتای 513/0و سطح معناداری 000/0 از قدرت مناسبی جهت پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخودار است.
در خصوص فرضیه دوم این پژوهش، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز با ضریب بتای 549/0و سطح معناداری 000/0 از قدرت مناسبی جهت پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخودار است.