چکیده:
اهداف: در دوران همه گیری کرونا، بسیاری از کلاس های طراحی معماری به صورت مجازی برگزار شدند و در این دوران، بازدید از سایت طراحی به عنوان یکی از مهمترین بخش های آماده سازی دانشجویان برای طراحی معماری نیز به صورت مجازی صورت می گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نقاط مثبت و منفی بازدید مجازی از سایت در میان دانشجویان معماری و تبیین مفهوم بازدید مجازی از سایت به عنوان ابزار یادگیری است.
روشها: بازدید مجازی از سایت از نظر روششناسی، با مفهوم مدل 360 درجه شناخته می شود. از شرکتکنندگان (N=14) خواسته شد تا بر اساس مفهوم مدل 360 درجه به بازدید از سایت بپردازند. دانشجویان شرکت کننده، پس از آن در یک پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس این پرسشنامه، انگیزه و عواطف شرکتکنندگان، در کنار قابلیت استفاده از مدل مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: تجربه بازدید مجازی از سایت نکات قابل توجهی را به همراه داشت که موجب شد برای درک آن ها، علاوه بر پرسشنامه استاندارد، مصاحبه های هدایت شده به صورت کیفی با شرکت کنندکان انجام شود. نتایج نشان از قابلیت اعتماد نتایج بازدید مجازی از سایت حکایت دارد، هرچند کاستیهایی را نیز نشان میدهد.
نتیجه گیری: بازدید مجازی از سایت به عنوان یک روش اکتشافی از مدل 360 را تایید می کند. در نمونه ساختمان بهرنز هنرستان خیابان ری تهران، در حوزه ارزشهای ملموس، بازدید مجازی از سایت بسیار موفق بود، در حالی که درباره ارزشهای ناملموس میراث صنعتی مشترک ایران و آلمان موفقیت چندانی نداشته است.
Aims: During the Corona pandemic, many architectural design classes were held virtually, and during this time, visiting the site as one of the most important parts of preparing students for architectural design was also done virtually. The main purpose of this article is to compare and analyze the positive and negative points of virtual site visit among architecture students.
Methods: the virtual site visit is known with 360-degree model. The participants (N=14) were asked to visit the site and then invited for a post-test to examine the motivation and emotions of the participants on the one hand, and the usability of the model on the other hand.
Findings: The experience of a virtual visit to the site brought significant points, which led to conduct qualitative interviews with each participant additionally. The results show the trustworthiness of virtual site visit while show some drawbacks. The results support virtual site visit during the corona pandemic and its acceptable results.
Conclusion: The results of the research confirm the virtual visit of the site as an exploratory method of the 360 model; But it also shows many shortcomings. In examples such as the Behranz Building of the Academy on Ray Street, Tehran, in the field of tangible values, the virtual visit of the site was very successful, while the intangible values of the common industrial heritage of Iran and Germany have not been very successful, and in these cases, it can be done with an in-person visit. There is no comparison.