Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

آشنایی با نهج البلاغه (5)

نویسنده:

(9 صفحه - از 14 تا 22)

خلاصه ماشینی:

"در نگاه قرآنی همه مخلوقات«آیات» الهی‌اند؛بلکه به عبارت دقیق‌تر حیثیت وجودی آنها«آیه و نشان خدا بودن»آنهاست و صرف نظر از«آیه بودن» هیچگونه تحقق وحیثیتی ندارند: {/و من آیاته خلق السماوات و الارض واختلاف السنتکم والوانکم/}(روم22/) در نهج البلاغه نیز می‌خوانیم: فانظر الی الشمس و القمر و الشجر و الماء و الحجر و اختلاف هذا اللیل و النهار و تفجر هذه البحار و کثرة هذه الجبال و طول هذه القلال و تفرق هذه اللغات و الالسن المختلفات،فالویل لمن انکر المقدر و جحد المدبر»2، (خطبه 185) «بنگر به آفتاب و ماه،درخت و آب و سنگ،گذر شب روز،روان گشتن دریاها و کثرت کوه‌ها و بلندای قله‌ها و گوناگونی لغت‌ها و زبان‌ها،پس وای بر آن کس که تقدیرکننده و مدبر آنها را انکار کند!» نیز همان‌گونه که در قرآن از نمونه‌هایی چون مورچه، زنبور،عنکبوت و... بر این اساس می‌توان گفت موجود،یا محدود به حدودی است و یا محدود به حدی نیست؛اگر محدود نیست،همان ذات الهی است که وجودش مشروط به هیچ شرط و فرضی نیست و اگر محدود است محتاج حاد است زیرا محدودیت مستلزم آن است که آن شی در هر ظرف و شرطی محقق نباشد بلکه وابسته به ظرف و تقدیر خاصی بیان موجز و تام علوی چنین است: و من حده فقد عده فقد ابطل ازله(خ 152) بدین‌ترتیب در نهج البلاغه هم وحدت حقیقی الهی طرح شده و هم برای آن،برهان اقامه گردیده است. علی علیه السلام در نهج البلاغه به این موضوع نیز پرداخته است و ما برای فهم بهتر بیان علی(ع)به ذکر مقدمه‌ای می‌پردازیم: باید دانست که آفرینش نسبت به خداوند،همچون ساختمان نسبت به بنا نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.