چکیده:
با وجود توسعة رسانههای جدید و تحول در ارتباطات برونسازمانی، هنوز یکی از مهمترین وظایف روابطعمومیها، برقراری ارتباطات حرفهای با رسانههاست. روابطعمومیها برای رساندن پیامهای سازمانی خود به عموم مردم و مشروعیت سازمانی، نیازمند همکاری با رسانهها هستند. در مقابل، رسانهها نیز، برای تولید و انتشار مطالب خبری و تحلیلی خود به همکاری با روابطعمومیها نیاز دارند. ولی آنچه بسیار در این فرایند ارتباطی مشاهده میشود، وجود چالشهای مختلف ارتباطی است. هدف اصلی تحقیق، شناخت چالشها، ارائة راه حل و مدل ارتباطی اثربخش، بین روزنامهنگاران و رابطان رسانهها در روابطعمومیها است. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده، در بخش کیفی، با 15نفر از استادان و صاحبنظران ارتباطات، روابطعمومی و رسانه مصاحبة عمیق انجام شده و در بخش کمی نیز، با استفاده از روش کیو و ابزار پرسشنامه، دیدگاه 40نفر از مدیران و کارشناسان روابطعمومی وزارتخانهها و دبیران و خبرنگاران روزنامههای سراسری اخذ شده است. یافتههای تحقیق نشان داد، عواملی نظیر فقدان تخصص وحرفهایگرایی، وجود خط مشی متفاوت سازمانی، رویکرد سیاسی و جناحی، نبود استقلال اقتصادی رسانهها، عدم شناخت کافی روابطعمومیها و رسانهها نسبت به وظایف و محدودیتهای یکدیگر، انتظارات نامعقول و گاهی داشتن نگرش منفی از مهمترین چالشهای ارتباطی است و در چهار بُعد ساختاری، عملکردی، رفتاری و شناختی، عواملی نظیر اصلاح قوانین، آموزش نیروی انسانی و حرفهایگرایی، تعامل و گفتوگو، پاسخگویی، صداقت و شفافیت، رعایت اصول اخلاقی، انتظارت معقول و شناخت متقابل وظایف مهمترین راهکارها برای رفع چالشها و الگوی مطلوب ارتباطی بین روابطعمومیها و رسانهها قلمداد میشود.
.Despite the expansion of new media outlets and transformation in extra-organizational communication, one of the most important tasks of Public Relations continues to be establishing of professional communication with the media. Public Relations need to cooperate with the media in order to convey their organizational messages to the general public and their organizational legitimacy depend on their cooperation with media. At the same time, the media also need to cooperate with Public Relations Department to produce and publish their news and viewpoints. But what usually bars such interaction process, are numerous communication challenges. The main goal of this research is to identify challenges, provide solutions and effective communication models between journalists and media intermediates in Public Relations departments. In this research, a mixed method was use. In qualitative part, in-depth interviews were made with 15 professors and experts in communication, public relations and media sectors, and in the quantitative part, using the Q method and a questionnaire tool, the views of 40 Public Relations managers and experts of the ministries as well as editors and reporters of national newspapers, have been taken into consideration. The findings of the research showed that factors such as lack of expertise and professionalism, diverse organizational policies, political and factional approaches, lack of economic independence of the media, insufficient knowledge of Public Relations Departments and the media about each other's sphere of responsibilities and limitations, unreasonable expectations and sometimes having a negative attitude, are among the most prominent challenges faced by the Public Relations. Within the four structural, functional, behavioral and cognitive dimensions, factors such as law reform, human resources training and professionalism, interaction and dialogue, accountability, honesty and transparency, compliance with ethical principles, reasonable expectation and mutual acknowledging of duties are the most important solutions to solve challenges face by the Public Relations Departments. Adapting these factors by Public Relations entities will create the ideal model of communication between Public Relations and media.
خلاصه ماشینی:
یافتههای تحقیق نشان داد، عواملی نظیر فقدان تخصص وحرفهایگرایی، وجود خط مشی متفاوت سازمانی، رویکرد سیاسی و جناحی، نبود استقلال اقتصادی رسانهها، عدم شناخت کافی روابطعمومیها و رسانهها نسبت به وظایف و محدودیتهای یکدیگر، انتظارات نامعقول و گاهی داشتن نگرش منفی از مهمترین چالشهای ارتباطی است و در چهار بُعد ساختاری، عملکردی، رفتاری و شناختی، عواملی نظیر اصلاح قوانین، آموزش نیروی انسانی و حرفهایگرایی، تعامل و گفتوگو، پاسخگویی، صداقت و شفافیت، رعایت اصول اخلاقی، انتظارت معقول و شناخت متقابل وظایف مهمترین راهکارها برای رفع چالشها و الگوی مطلوب ارتباطی بین روابطعمومیها و رسانهها قلمداد میشود.
بنابراین انتخاب موضوعی با عنوان بررسی " چالشهای ارتباطی روابطعمومیها و رسانهها (مطالعة موردی: وزارتخانهها و روزنامههای سراسری)" با رویکرد پژوهش نظری و کاربردی با این هدف انتخاب شده است که بر اساس آن مشخص شود که چه چالشها و موانع ارتباطی بین روابطعمومیها و رسانههای جمعی وجود دارد؟ این چالشها چه پیامدهایی در فعالیت و عملکرد هر کدام داشته است؟ نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتهای همکاری این دو واحد ارتباطی کدام است؟ و درنهایت چه راهکارها و مدل ارتباطی و تعاملی موفق و اثربخشی را میتوان برای اصلاح و بهبود این رابطه ارائه داد.
3. پاسخگویان دو گروه روابطعمومی و روزنامهنگاران، بیشترین اختلاف نظر را در گویههای شماره 4، 3، 46 و50 نشان دادهاند که شامل این عبارتها است: " توسعة تکنولوژیهای نوین ارتباطی، باعث افزایش چالش بین روابطعمومیها و رسانهها شده است.