خلاصه ماشینی:
"اللهم إنی قد مللتهم و ملونی و سئمتهم و سئمونی فأبدلنی بهم خیرا منهم و أبدلهم بی شرا منی اللهم مث قلوبهم کما یماث الملح فی الماء،أما و الله لوددت أن لی بکم ألف فارس من نبی فراس بن غنم هنالک لو دعوت أتاک منهم فوارس مثل أرمیة الحمیم معنی و شرح واژهها الکوفة:الرملة الحمراء المستدیرة،علم لمدینة مشهورة فی وسط العراق:شن سرخ گردهم آمده،نام شهر مشهوری در وسط عراق.
این فعل و فعل«قبض»،در قرآن بدین معنی آمدهاند:{/«و الله و یبسط و الیه ترجعون»/}(بقره،آیۀ 245).
این کلمه به معنی آگاه شدن و درک کردن،بسیار به کار رفته است.
«علی و ضر»جار و مجرور متعلق به محذوف و خبر إن محلا مرفوع.
این خبر در حقیقت برای اشخاص غیرمنکر گفته شده است،زیرا اهل کوفه با وجود حملههای پیدرپی اصحاب معاویه،&%05214MORG052G% میدانند که این قوم روزی بر کوفه مسلط خواهند شد.
سپس این تشبیه به فعل منتقل شده است.
*هنالک لو دعوت أتاک منهم فوارس مثل ارمیة الحمیم این بیت نیز استعارۀ تمثیلیه است.
همچنین در این بیت تشبیه مرسل و مجمل به کار رفته است،زیرا فقط وجه الشبه در این تشبیه حذف شده است.
برخی دیگر گفتهاند،«إن»جازم این فعل است،زیرا مقدم و قوی تر است؛به خاطر اینکه دو فعل را جزم و زمان آن را تبدیل به آینده میکند،ظاهرا نظر اخیر ارجح و موجهتر است،برای اینکه«إن»یکی از معانی«لم»را که فعل مضارع را به ماضی تبدیل میکند،به کلی دگرگون میسازد.
به عبارت دیگر، هنگامی که«لم»پس از ادوات شرط جازم واقع شود،فعل مضارع را به ماضی تبدیل نمیکند،بلکه این فعل معنی آینده را پیدا میکند."