چکیده:
تدارکات عمومی با حجم 20 درصدی از تولید ناخالص ملی بیشتر کشورها می تواند بازار قابل توجهی برای راه حل های نوآورانه فراهم آورد. با این نوع خرید ریسک بازار بنگاه توسعه دهنده به دلیل ضمانت فروش حجم مشخصی از محصول کاهش می یابد. در کشور ما استفاده از این ابزار بصورت موردی و محدود بوده و سیاست مشخصی در این خصوص تدوین نشده است. در پژوهش حاضر تلاش گردید عوامل موثر بر تدوین سیاست تدارکات عمومی نوآوری، شناسایی و تحلیل گردند.با مرور دقیق ادبیات ، شش بعد و 23 عامل موثر شناسایی و الگوی نظری پژوهش تدوین گردید. با اتخاذ راهبرد مورد کاوی چندگانه و براساس الگوی نظری، سه بخش نفت، نیرو و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل های درون موردی و بین موردی صورت پذیرفت و نقاط اشتراک و تفاوت سیاست تدارکات نوآوری در بخش های های منتخب بر اساس تکرار واقعی و نظری مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، 19 عامل بر اساس تکرار واقعی دارای قابلیت تعمیم تشخیص داده شد. این عوامل شامل دو بعد بیرونی - شرایط بین المللی و بافت سیاستی – و چهار بعد درونی یعنی ویژگی های نهادی، سازماندهی و توانمندی، تجمیع تقاضا و طراحی مشوق ها می باشند. در میان ابعاد اهمیت مضاعف دو بعد تجمیع تقاضا و سازماندهی و توانمندی مورد تاکید قرار گرفت. در انتها و بر اساس نتایج پژوهش، برخی راهکارها برای تدوین سیاست پیشنهاد گردید.
Representing up to 20 Percentage of the Gross Domestic Product (GDP) of most countries, public procurement can provide a considerable market for innovative solutions. Ensuring the specific amount of product sale, this kind of procurement can reduce the market risk of firms. There are just a few cases of using this approach in Iran and no certain policy measures have been designed and implemented. The research objective is to identify the effective factors of designing public procurement of innovation (PPI) policy in Iran.Based on the literature review, 6 dimensions and 23 factors of policy design were identified as the preliminary theoretical pattern. The 6 dimensions include 2 external elements (International- socio-economic environment and Policy Context) as well as 4 internal (Framework Conditions, Organization & Capabilities, Identification of Needs and Incentivizing Innovative Solutions). Also, three sectors (Oil, Power, and Roads) were investigated in the research based on a theoretical pattern. In order to increase research validity by triangulation approach, for investigating each case study, the documents, the beliefs of interviewers, and questionnaires analysis by statistical methods were used by researchers. The Within-case analysis and Cross-case analysis were done in selected cases and the differentiation and common points were analyzed by real and theoretical repetition. The 19 factors of theoretical pattern have real repetition for an analytical extension. Finally, based on the presented analysis, several policy recommendations are offered for both policymakers and researchers.
خلاصه ماشینی:
چه اين اثرات عمدي (برنامه ريزي شده ) و چه تصادفي باشند، سياست تدارکات نوآوري پتانسيل بهبود و ارتقاء مهارتها و خلاقيتهاي تامين کنندگان ، خلق و حفاظت از صنايع نوپا، پشتيباني از انتشار نوآوري و در نتيجه افزايش تنوع بخشي به فعاليتهاي اقتصادي و پشتيباني از توسعه اقتصادي را دارد Lember and Kattel, Public Procurement,Innovation and( (٢٠١٤ Policy.
LI 2013) , )Rolfstam, Public (يک نسخه واحد براي همه بخش ها وجود ندارد بلکه به اقتضاء وضعيت :Procurement and Innovation بازار و فناوري در هر بخش سياست ها طراحي مي شوند) The Role of Institutions 2013) ٦- طراحي مکانيزيم ارزيابي براي انتخاب حوزه هاي مناسب ,٢٠١٤ Vecchiato and Roveda( سياستگذاري 438-450) (با معيارهاي زيرساخت و تکنولوژي (مثلا وجود نمونه اوليه )، نيروي انساني -٤١٤ ,٢٠١٦ Edler and Yeow( , 426) مناسب ) ٧- در نظر گرفتن تفاوت هاي نهادي، نيروي انساني، بلوغ بازار و زير Rullan, Saucedo and Bacaria( ساخت ها در الگو برداري سياستي 2012, 599-615), )Uyarra and (تفاوت در سيستم خريد، سيستم نوآوري و نهادها) Flanagan 2009) ٨- بررسي و شناخت چارچوب نهادي موجود )Y.
LI 2013), (چارچوب قانوني جاري تدارکات و نوآوري و شکست هاي نهادي موجود) )Rolfstam, Public Procurement and Innovation: The Role of Institutions 2013) )Lember, Kattel and Kalvet ٩- نگاه جامع نهادي در طراحي سياست 2014), (توجه به همه ابعاد نهادي(دروني- بيروني، رسمي- غير رسمي)- بالانس )Rolfstam 2012,303-312) اهداف نوآوري با شفافيت و کارايي) )LI and Georghiou 2015, 338- 351), ١٠- طراحي تنظيمات نهادي پويا )Landoni 2016, 1-12) (ارزيابي مستمر و اصلاح ) )Y.