چکیده:
تخصصی شدن و افزایش روزافزون پیچیدگی فناوریها، کاهش دوره عمر فناوری و افزایش هزینه و ریسک توسعه از مهمترین دلایلی هستند که بنگاهها را ملزم به بهرهگیری از روشهای همکاری در توسعه فناوریها مینماید. در دهههای اخیر طراحی شبکهای اثربخش و کارآمد از همکاران در فرآیندهای مختلف صنعتی، به چالشی جدی تبدیل شده است. همانطور که همکاری موجب کاهش ریسک در نوآوری و توسعه فناوری میگردد، ریسکهایی نیز در خود همکاری فناورانه نهفته است که در نتیجه آن بر اساس مطالعات انجام گرفته درصد قابل توجهی از همکاریها با شکست یا عدم موفقیت کافی همکاری مواجه میگردند .در این پژوهش مدل پیشنهادی با تلفیق مدل توسعه تکنولوژی و مدل همکاری مشترک، در صنعت خودروسازی طراحی شده است. ابعاد مدل پیشنهادی عبارتند از: تحلیل راهبردی همکاری مشترک ، شناسایی سازمان همکار ، طرحریزی همکاری مشترک ، مدیریت و اجرای همکاری ، تحقیق و توسعه و آمادگی توسعه فناوری، طراحی محصول و تصدیق فناوری، یکپارچهسازی و اجرا ، پشتیبانی و توسعه فناوری جدیدنتایج این تحلیل حاکی از تایید ابعاد 8 گانه به همراه شاخصهای آنان بود. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که بهره گیری از همکاری مشترک به ویژه در فناوریهای پیشرفته در صنعت خودرو میتواند سبب ایجاد مزیت رقابتی و رفع موانع تولید و ارتقا توانمندی دانش فنی اکتساب شده در سازمانهای تحقیق و توسعه خواهد بود. هچنین توسعه فناوری نیازمند هماهنگی بین کنشگران اصلی در فرایند توسعه فناوری میباشد تا علاوه بر ایجاد زیرساخت، آموزش، کاربرد، شرایط خدمات پس از فروش را در کلیه زنجیره تامین فراهم نمایند.
The specialization and increasing complexity of technologies, the reduced technology life-cycle and increased cost, as well as the development risk, are among the most significant reasons that firms are obligated to collaborate in the development of technologies. Nonetheless, the challenge of building an effective and useful network among colleagues in different industrial processes has become much more serious over the past few decades. It has been documented that even though collaboration reduces risks in innovations and technological development, it also incorporates technological collaboration, resulting in a significant percentage of failed or inadequately successful collaborations.By combining the models of technology development and collaborative management in the automotive industry, the proposed model has been designed in the current study. The dimensions of the proposed model are strategic analysis of collaborative management, identification of partner organizations collaborative management planning, management and implementation of cooperation, research and development and preparation of technology development, product design and technology verification, integration and implementation, as well as support and development of new technology.The results of this analysis confirmed the eight dimensions and their indicators. Results showed that using collaborative management, especially in advanced technologies in the automotive industry, can improve the capability of technical knowledge acquired in research and development organizations and provide a competitive advantage. Moreover, technology development requires coordination among the primary actors during the technology development process to not only create infrastructure but also provide education, application, and after-sales service conditions throughout the supply chain.
خلاصه ماشینی:
جدول ٥- ضرايب پايايي دروني پرسشنامه هاي تحقيق علامت آلفاي ابعاد شماره گويه اختصاري کرونباخ f1 تحليل راهبردي و تصميم گيري به همکاري ١ الي ٥ ٠,٨٥ f2 شناسايي و تعيين سازمان همکار ٦ الي ٩ ٠,٨٠ f٣ طرح ريزي همکاري مشترک در توسعه فناوري صنعت خودرو ١٠ الي ١٤ ٠,٧٧ f4 مديريت و اجراي همکاري ١٥ الي ١٩ ٠,٨٨ f٥ تحقيق و توسعه و ايجاد آمادگي جهت توسعه فناوري صنعت خودرو ٢٠ الي ٢٤ ٠,٨١ f6 طراحي و تصديق ٢٥ الي ٢٨ ٠,٨٢ f7 يکپارچه سازي ، اجرا ٢٩ الي ٣٥ ٠,٨٧ f8 پشتيباني فناوري جديد ٣٦ الي ٣٩ ٠,٨٤ کل پرسشنامه ١ الي ٣٩ ٠,٩٥ ٤- تجزيه و تحليل داده ها به منظور بررسي و تأييد ساختار استخراج شده از تحليل عاملي اکتشافي از تجزيه و تحليل همبستگي چند متغيره داده ها١استفاده شده است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ٣ - بارهاي عاملي هر سؤال و مؤلفه در تحليل عامل مرتبه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود)نمودار ٤ - آماره t هر سؤال و مؤلفه در تحليل عامل مرتبه دوم جدول ٩- جدول ضرايب بتا مؤلفه هاي مدل علامت رديف بعد مدل ضريب بتا آماره t اختصاري ١ تحليل راهبردي و تصميم گيري به همکاري 0/90 f1 10/10 ٢ شناسايي و تعيين سازمان همکار 0/93 f2 9/27 ٣ طرح ريزي همکاري مشترک در توسعه فناوري صنعت خودرو 0/94 f3 8/86 ٤ مديريت و اجراي همکاري 0/93 f4 11/42 ٥ تحقيق و توسعه و ايجاد آمادگي جهت توسعه فناوري صنعت خودرو 0/95 f5 10/91 ٦ طراحي و تصديق 12/72 0/92 f6 ٧ يکپارچه سازي ، اجرا 0/92 f7 4/92 ٨ پشتيباني فناوري جديد 0/97 f8 12/67 همان طور که در جدول فوق ملاحظه ميشود هر هشت مؤلفه تأثير معنادار دارند.