Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

دیدگاه صاحب نظران و دبیران درباره محتوای کتاب درسی دین و زندگی (2)

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : محتوای کتاب درسی دین ، کتاب درسی دین و زندگی ، دبیران ، کتاب ، دینی ، دانش‌آموز ، برنامه ، معلم ، معاد ، گروه آموزشی درس دینی

خلاصه ماشینی:

"در همین راستا،تناسب محتوای کتاب‌ درسی دین و زندگی 2(سال دوم متوسطه)با توجه به مؤلفه‌ها و عناصر اساسی مندرج در راهنمای برنامه‌ی درسی تعلیم و تربیت‌ دینی،از قبیل رویکردها،اصول،هدف‌ها و روش‌های آموزش‌ و ارزشیابی،از دیدگاه صاحب‌نظران‌1و سر گروه آموزشی‌ درس دینی،در سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌های کشور و با استفاده از دو ابزار پژوهشی پرسش‌نامه و مصاحبه،مورد بررسی‌ قرار گرفت. اگرچه در مجموع،تناسب‌ محتوای کتاب با مؤلفه‌های در نظر گرفته شده در راهنمای‌ برنامه درسی مربوط از نظر این دو گروه منابع اطلاعاتی،مورد تأئید واقع شده،اما این موارد،در برگیرنده‌ی نکات ارزنده‌ای‌ است که گاه از جنبه‌ی مثبت مدنظر است و گاه بذل توجه بیش‌تر از سوی دست‌اندرکاران این برنامه را مورد تأکید قرار می‌دهد. لذا سؤال این است که خلاقیت،در آموزه‌های دینی ما چه‌ نقشی ایفا می‌کند و چگونه باید خود را نشان دهد؟ *در بحث تقویت خصلت اجتماعی به نظر می‌رسد، چنانچه آیات مورد تدبر قرار گیرند و سپس در مقام عمل،التزام‌ حاصل نمایند،ثمر بخش خواهند بود،ولی نکات اجتماعی و مراعات آداب عمومی و اجتماعی،گرچه جنبه‌ی اخلاقی دارند، باید در آموزش‌های دینی به آن‌ها بیش‌تر پرداخته شود. جمع‌بندی همان‌گونه که ملاحظه می‌شود،صاحب‌نظران و سر گروه‌های آموزشی به نکات بسیار ارزنده و قابل دفاعی از حیث مزایای محتوای کتاب و نیز مواردی که بذل توجه بیش‌تری‌ را می‌طلبند،اشاره کرده‌اند؛از جمله تلفیق موفق قرآن و تعلیمات‌ دینی که به نظر می‌رسد،بر جسته‌ترین موردی است که سایر مباحث را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.