چکیده:
مقاله حاضر با هدف آزمون نقش میانجی شفافیت سازمانی در رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان مدارس ابتدایی شهر ایلام از تدریس الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری با جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 851 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 265 نفر بود که به علت جلوگیری از افت نمونه و عدم عودت پرسشنامه ها و... ده درصد بیشتر یعنی 291 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شد و به پرسشنامه های سبک رهبری تحول گرا باس و آولیو (2000)، شفافیت سازمانی راولینز (2002) ، تدریس الکترونیکی واتکینز (2004) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در نمونه معلمان مدل مفروض واسطهمندی نسبی شفافیت سازمانی در رابطه سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان مدارس ابتدایی شهر ایلام از تدریس الکترونیکی با دادهها برازش مطلوبی داشت. افزون بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی شفافیت سازمانی در این مدل به میزان اثر 364/0، تاثیر مثبت و غیرمستقیم معناداری دارد. در نتیجه، در راستای یافته ها، بر اساس روابط متغیرها در راستای آموزش مدیران و آشنایی آنان با راهبردها و فنون رهبری تحولی و نیز آموزش معلمان در جهت استفاده بهینه از آموزش مجازی و ارتقای کیفیت آموزش معلمان و ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت عملکرد تحصیلی بهتر پیشنهادهایی ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول (2) نتایج آزمون شاخصهای برازندگی مدل رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی با میانجی گری نقش شفافیت سازمانی در مدارس ابتدایی شهر ایلام با اثرات کل، مستقیم و میانجی(غیرمستقیم) را نشان ميدهد.
در نمودارهای (1)، (2) و (3) نتایج ضرایب مسیر و بار عاملی مدل رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی با میانجی گری نقش شفافیت سازمانی در مدارس ابتدایی شهر ایلام با اثرات کل، مستقیم و میانجی(غیرمستقیم) در حالت تخمين استاندارد نمایش داده شده است.
R. ) در مدل رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی با میانجی گری نقش شفافیت سازمانی در مدارس ابتدایی شهر ایلام با اثرات کل، مستقیم و میانجی (غیرمستقیم) در جدول(3) گزارش شده است.
جدول(3): نتایج ضرایب مسیر و آزمون آنها در مدل رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی با میانجی گری نقش شفافیت سازمانی در مدارس ابتدایی شهر ایلام با اثرات کل، مستقیم و میانجی (غیرمستقیم) نوع اثر(مدل), مسیر, , C.
برای تعیین میزان تاثیر و تعیین نوع نقش غیرمستقیم (ميانجي) شفافیت سازمانی در رابطه سبک رهبری تحول گرا با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی در مدارس ابتدایی شهر ایلام، نتایج جدول (10) فراهم شده است.
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری تحول گرا و شفافیت سازمانی با میزان استفاده معلمان از تدریس الکترونیکی در مدارس ابتدایی شهر ایلام رابطه معناداری وجود دارد.