چکیده:
دوران کودکی و نوجوانی مهمترین دوران فرد برای ورود به دنیا و جامعه است، هر آنجه فرد برای ورود به اجتماع نیاز است بداند و فرا بگیرددر این دوران آموزش داده می شود. مسیولیت پذیری مهمترین شاخصه اخلاقی برای کودکان و نوجوانان برای ورود به دنیای کنونی است.مسیولیت پذیری جزو آن دسته از رفتارهایی است که هم برای زندگی فردی و هم برای زندگی فرد در اجتماع مفید می باشد.عصر ارتباطات و پیشرفت های الکترونیکی و گرایش کودکان و نوجوانان به فضای مجازی اندک اندک نسل جدید را به سوی بی تفاوتی های نسبت به مسایل شخصی و اجتماعی سوق داده است، رشد بی قانونی ، عدم احترام به والدین ، عدم احترام به قانون ، عدم توجه به مسایل پیرامونی از مهمترین نشانه های بی تفاوتی نسل کنونی می باشد، لذا در این پژوهش که با روش کتابخانه ای است به بررسی راهکارها مسیولیت پذیری در کودکان و نوجوانان پرداخته ایم یافته های این پژوهش نیز در قالب 12 راهکار برای مسیولیت پذیری دانش آموزان ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی راهکارهای مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان جانعلی میر1 ، نرگس میر2 ،فاطمه میر3 1کارشناسی آموزش راهنمایی و مشاوره ،پردیس فرهنگیان شهید بهشتی مشهد و آموزش و پرورش ناحیه 1 زاهدان (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی حساربداری،دانشگاه سیستان و بلوچستان و آموزش و پرورش ناحیه 1 زاهدان 3 فوق دیپلم ، دینی عربی ،تربیت معلم فاطمه الزهرا (س) یزد و آموزش و پرورش ناحیه 1 زاهدان چکیده دوران کودکی و نوجوانی مهمترین دوران فرد برای ورود به دنیا و جامعه است، هر آنجه فرد برای ورود به اجتماع نیاز است بداند و فرا بگیرددر این دوران آموزش داده می شود.
عصر ارتباطات و پیشرفت های الکترونیکی و گرایش کودکان و نوجوانان به فضای مجازی اندک اندک نسل جدید را به سوی بی تفاوتی های نسبت به مسایل شخصی و اجتماعی سوق داده است، رشد بی قانونی ، عدم احترام به والدین ، عدم احترام به قانون ، عدم توجه به مسایل پیرامونی از مهمترین نشانه های بی تفاوتی نسل کنونی می باشد، لذا در این پژوهش که با روش کتابخانه ای است به بررسی راهکارها مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان پرداخته ایم یافته های این پژوهش نیز در قالب 12 راهکار برای مسئولیت پذیری دانش آموزان ارایه شده است.
گلاسر که از ابتدای فعالیت های تخصصی، رویکردهای مسلط روانکاوی و رفتارگرایی بر حوزه روانشناسی را برنمی تابید، در آثار اواخر عمر خود نیز آنها را ذیل روانشناسی کنترل بیرونی صورت بندی می کند، در نظام کنترل بیرونی، رفتارها از بیرون ایجاد می شوند و می توان از طریق پاداش و تنبیه، رفتارهای دیگران را ایجاد کرد؛ همین نگاه بیرونی نسبت به رفتار از نظر گلاسـر بزرگ ترین آسیب ها را به انسان وارد کرده است؛ به طوری که اجازه رشد مسئولیت پذیری را از انسان گرفته است.