چکیده:
تمرکز زدایی از برنامه درسی آشکار و هم گرایی آن با برنامه درسی پنهان با نهادینه کردن ویژگی های مثبت، رشد و تعالی فراگیران را فراهم می کند. مطالعه حاضر به صورت توصیفی – تحلیلی با مشارکت 71نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودند که به روش در دسترس انتخاب گردیدند اجرا گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه برنامه درسی پنهان بود. نتایج نشان داد ابعاد برنامه ی درسی پنهان با توجه به میانگین های به دست آمده در سطح نسبتا مطلوبی می باشد. بالاترین میانگین نمره در بعد ارتباطات بین اساتید و دانشجویان به دست آمد. میانگین نمرات ابعاد برنامه درسی و ارتباط آن با سابقه آموزش مجازی از نظر آماری معنادار نبود. همچنین این ارتباط با جنسیت شرکت کنندگان هم معنادار نبود . باتوجه به نتایج این مطالعه بسیاری از اساتید با تجربیات آموزشی بالا از وجود برنامه درسی پنهان هم بی اطلاعند. همچنین خارج شدن از شرایط روتین و تغییر و فشار آموزش مجازی در رابطه با تولید محتوا و نوع مدیریت و اداره کلاس این تاثیر را دو چندان کرده است که اساتید ابتدا باید این فشارهای اولیه را برطرف نمایند و سپس به مقوله برنامه درسی پنهان بپردازند.
The decentralization of the overt curriculum and its convergence with the hidden curriculum provides the growth and excellence of learners by institutionalizing positive characteristics. The present study was a descriptive-analytic one with the participation of 71 Zahedan University of Medical Sciences faculty members. They were selected using the accessibility method. The used questionnaire was to investigate the hidden curriculum dimensions. The results indicated a relatively favorable understanding of the hidden curriculum dimensions. The highest mean score was obtained in the communication between professors and students dimension. The mean scores of the curriculum dimensions and their relationship with the history of virtual education were not statistically significant. This relationship regarding gender was not significant, too. Many high teaching experienced professors were also unaware of the existence of a hidden curriculum. Moreover, professors should first overcome the initial pressures such as getting out of the common conditions, the change and pressure of virtual education concerning content production, the type of class management, and administration, and then deal with the issue of the hidden curriculum.
خلاصه ماشینی:
اندیشمندان و صاحب نظران غالباً ابعاد اجتماعی برنامه درسی پنهان را مورد توجه قرار داده و تأکید کرده اند برنامه درسی به مجموعه آموخته ها و یادگیری هایی اشاره دارد که دانشجویان از طریق تعاملات و روابط خود با سایر همسالان و اساتید به دست می آورد[6].
اما اگر آموزش ها مجازی باشد و یا در شرایطی مانند پاندمی کرونا که برای کنترل بیماری حضور فراگیران در محیط های آموزشی به حداقل و بعضأ به تعطیلی کشیده شد و آموزش ها از طریق فناوری روز انجام گردید تأثیرات برنامه درسی پنهان به چه شکل خواهد بود؟ همه گیری ویروس کرونا در جهان و کشور وتغییرات سریع فناوری ، نظامهای آموزشی رابا چالش فراهم آوردن فر صتهای یادگیری روبرو ساخت.
این مطالعه ابعاد برنامه درسی پنهان در آموزش مجازی را از دیدگاه اساتید در همه گیری کرونا مورد بررسی قرار داده است.
جدول( 1) ابعاد برنامه ي درسي پنهان( اهداف، محتوا، روش تدريس، ارزشيابي، فضای آموزش مجازی،ساختار اجتماعی اداری فضای آموزش مجازی، تعاملات استاد و دانشجو، روابط میان فردی دانشجویان و اساتید با یکدیگر و فضای عاطفی- اجتماعی آموزش مجازی را نشان ميدهد با توجه به ميانگين هاي به دست آمده این ابعاد در سطح نسبتا مطلوبي مي باشدبالاترین میانگین نمره در بُعد ارتباطات بین اساتید و دانشجویان به دست آمده است.
Students' view of the hidden curriculum in the transmission characteristic of professionalism in Bushehr University of Medical Science: A qualitative study.
A Study of Hidden Curriculum in Kashan University of Medical Sciences Based on Students' views.