چکیده:
هنر اسلامی به آثار فرهنگ و تمدن ملت های مسلمان در دوران اسلامی [تاریخ اسلام]اطلاق می شود و دارای خصوصیات و توصیفاتی است که در عالم تفکر سنت و زیبایی شناسی عرفانی می توان از آن سخن گفت.که انسان حاضر،معمار آن است که در این میان تیتوس بورکهارت، یکی از محققینی است که مطالعات گسترده ای در هنر و معماری اسلامی- به ویژه در هنر کشورهای حوزه غرب اسلام- داشته است و از جمله سنتگرایان برجسته که پژوهشگر عرصه هنر اسلامی بوده و آثار قابل توجهی از خود به یادگار گذارده. وی به پژوهش درباره هنر اسلامی به ویژه عناصر حکمی و عرفانی در هنر اسلامی پرداخت و از نخستین هنرشناسان اسلامی است که به رابطه و نسبت میان عرفان و حکمت اسلامی با آثار هنر اسلامی، اذعان کرد. تیتوس بورکهارت، یکی از محققینی است که مطالعات گسترده ای در هنر و معماری اسلامی- به ویژه در هنر کشورهای حوزه غرب اسلام- داشته است. پژوهندگان بر این باورند که بررسی آثار افرادی، خارج از زمینه و فرهنگ اسلامی، و آنچه از دید سوم شخص به هنر و معماری آن دارند، می تواند افق های جدید- و حتی گاها شناخته نشده تری- در اختیار محققان قرار دهند تا با دیدی میان فرهنگی و میان رشته ای، به طی طریق در این مسیر همت بگمارند.این پژوهش با رویکرد تفسیری-تاریخی، به طریق مطالعه کتابخانه ای و مرور منابع رساله ها و مقالات به جا مانده از تیتوس بورکهارت، با نتیجه گیری کیفی، با جمع بندی و تدوین نظریات این محقق فرهیخته به شش عامل اصلی و همیشه حاضر در معماری اسلامی رسیده که توحید، کثرت به وحدت و فضای تهی مهم ترین آنها می باشند.
Islamic art refers to the works of culture and civilization of Muslim nations in the Islamic era [Islamic
history] and has characteristics and descriptions that can be talked about in the world of tradition and
mystical aesthetics. In the meantime, Titus Burkhart is one of the researchers who has made extensive
studies in Islamic art and architecture - especially in the art of the Western Islamic countries - and is
among the prominent traditionalists who is a researcher in the field of Islamic art and has significant
works of his own. left He researched Islamic art, especially the elements of judgment and mysticism in
Islamic art, and he is one of the first Islamic art scholars who acknowledged the relationship between
Islamic mysticism and wisdom and works of Islamic art. Titus Burkhart is one of the researchers who has
done extensive studies in Islamic art and architecture - especially in the art of the Western Islamic
countries. Researchers believe that examining the works of people, outside of the context and Islamic
culture, and what they have to their art and architecture from a third-person perspective, can provide
researchers with new horizons - and sometimes even more unknown - in order to gain a new perspective.
Intercultural and interdisciplinary, strive in this way. This research with an interpretive-historical
approach, through library study and review of the sources of treatises and articles left by Titus Burkhart,
with qualitative conclusions, with The classification and formulation of the ideas of this educated
researcher has reached six main and ever-present factors in Islamic architecture, of which monotheism,
multiplicity to unity, and empty space are the most important.
خلاصه ماشینی:
ديدگاه تيتوس بورکهارت درباره معماري و هنر اسلامي حامد هوشياري دانشجوي دکتري تخصصي تاريخ تطبيقي و تحليلي هنر اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرکز آموزش بين المللي کيش تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٨/٣٠ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/٠٩/٢٥ چکيده هنر اسلامي به آثار فرهنگ و تمدن ملت هاي مسلمان در دوران اسلامي [تاريخ اسلام]اطلاق مي شود و داراي خصوصيات و توصيفاتي است که در عالم تفکر سنت و زيبايي شناسي عرفاني مي توان از آن سخن گفت .
کثرت به وحدت و وحدت به کثرت مبتني بر توحيد تيتوس بورکهارت در خصوص چيستي وحدت ،آن را تنها در پيوستگي اجزا و عوامل ندانسته و بر اين باور است که وحدت در تمامي اجزا، منجر به يکپارچگي و خلوصي مي گردد که قابل انفاک نيست و شهادتي است بر يگانگي خدا و يکي از بنياديترين و اصيل ترين مباني فکري در هنر اسلامي، اعتقاد به توحيد و يگانگي خداوند است .
)تيتوس ٤٨ بورکهارت در خصوص چيتي وحدت،آن را تنها در پيوستگي اجزا و عوامل ندانسته و بر اين باور است در تمامي اجزا،منجر به يگپارچکي و خلوصي مي گردد که قابل انفاک نيست و شهادتي است بر يگانگي خدا،بنابراين در بسياري از هنر اسلامي وحدت توسط تکرار نقش مايه هاي هندسي و تناوب در وزن ها و قرينه سازي انجام پذيرفته است " در اسلام هر هنري يک علم و هر علمي يک هنر است .