خلاصه ماشینی:
"آیا کتابهای درسی موجود،دانشآموزان را از مزایای همزیستی مسالمتآمیز آگاه میکند؟براستی عقیدهء آموزگاران و دانشآموزان دربارهء«ضرورت زندگی در کنار یکدیگر»چیست؟ دفتر بین المللی تعلیم و تربیت برای پاسخ به این سؤالها، کتابهای درسی مدارس چندین کشور با فرهنگهای کاملا متفاوت از قبیل کاستاریکا،جمهوری چک،السالوادور،گواتمالا،لبنان، آفریقای جنوبی و کانتون ژنو را که از تقسیمات کشوری سوئیس محسوب میشود،مورد بررسی قرار داده است.
استفاده از این روش در کتابهای درسی سبب میشود تا لبنانیها همزیستی مسالمتآمیز را یک وظیفه تلقی کنند؛اما واقعیت این است که در لبنان چندین هویت قومی وجود دارد که در مجموع کشور لبنان را تشکیل میدهند.
در این کتابها (به تصویر صفحه مراجعه شود) احترام به حقوق و وظایف مردم السالوادور برای تضمین همزیستی مسالمتآمیز در بین آنان مورد تأکید قرار گرفته است و بالاخره کتابهای درسی گواتمالایی،بتازگی بحث در مورد مشکلات نژادی را نیز آغاز کرده و دلایل محرومیت اکثریت جمعیت این کشور را مورد توجه قرار دادهاند.
عقیدهء دانشآموزان دربارهء همزیستی مسالمتآمیز دانشآموزان لبنانی معتقدند که برنامههای درسی تاریخ و جغرافیا سبب شده است تا بتوانند درباره کشورشان و متعاقبا درباره (به تصویر صفحه مراجعه شود) دنیا اطلاعاتی کسب کنند؛هرچند از شهرها و محدودهء اطرافشان در این کتابها هیچ سخنی به میان نیامده است.
دانش ضمنی تحقیقات به عمل آمده با کمک معلمان و دانشآموزان نشان میدهد که هرچند مدارس دانشآموزان را در جهت شناسایی شهرها،همسایگان، کشورها یا کشورهای دیگر یاری میکنند،(که از آن به عنوان دانش صریح یاد میشود)اما در این میان دانش ضمنی نیز وجود دارد که بر آموختههایشان اثر میگذارد."