خلاصه ماشینی:
"اگر شما در برنامههایتان این تغییرات را ایجاد کنید و بعد برای فعالیتهای خارج از کلاس و یا همینکه دانشآموزان به موزه بروند،یا به یک مکانی تاریخی بروند و از نظر ارزشیابی تحصیلی برایشان نمره لحاظ شود،من فکر میکنم هم دانشآموزان،هم معلمان وهم خانوادهها استفاده خواهند کرد.
سؤال من این است که اساسا اگر یک دبیر تاریخ از شما به عنوان یک (به تصویر صفحه مراجعه شود) من معتقد نیستم که فکر کنیم تمام آن امکانات و تجهیزات باید در برنامهء درسی در همهء مدرسهها باشد.
سؤال من این است که ما با تعلیم و تربیت خود چهگونه شهروندی را میخواهیم تربیت کنیم و انتظارات ما از آن شهروند چیست؟فکر میکنم تاریخ باید بهگونهای باشد که ضمن اینکه وحدت ملی به ما میدهد و آرمان ملی و مذهبی را برای ما تقویت میکند؛ضمن اینکه اندیشه و مرام و مسلک ملی ما را تقویت میکند،باید به ما یک دید جهانی هم بدهد و جایگاه ما را در دنیا در عرصه مشخص کند.
معلم یک نمره ارزشیابی میدهد و در کنار آن توصیفی از رفتارها و یادگیری دانشآموزان را ارائه میکند که نشان میدهد چهقدر بچهها به آن درس علاقهمند هستند یا نیستند؟چه عکس العملهایی در مقابل این درسها دارند؟مثلا معلم میتواند در هنگام ارزشیابی و پرسش کلاسی،از دانشآموزان بپرسد که از آن درس خوششان آمده است یا نه؟یا کدام قسمت از درس برایشان جالبتر بوده است؟فکر میکنند که چه مطالب تازهای باید به آن درس اضافه شود؟چه چیزهایی به نظر آنها سخت و سنگین بوده است؟ در دورهء لیسانس،برخی از درسهای عمومی را مرحوم رضوانی استاد تاریخ گذراندم."