چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگویی برای ایجاد یک مدرسۀ کارآفرین انجام شده است. روش این پژوهش از نظر ماهیت دادهها از نوع آمیخته با طرح اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار برای طراحی الگو و در بخش کمی از روش پیمایشی برای اعتبارسنجی الگو استفاده شده است. در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با 17 نفر از صاحبنظران که به روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شده بودند، گردآوری گردید و برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری استقرایی استفاده شد. در بخش کمی نیز، تحلیل عاملی تأییدی، شاخصهای توصیفی میانگین و انحراف معیار مورد استفاده قرار گرفت. پس از دستیابی به الگوی پیشنهادی از طریق پرسشنامۀ محققساخته با 43 نفر از صاحبنظران انتخاب شده به روش نمونهگیری هدفمند جهت اعتبارسنجی الگو نظرخواهی شد. یافتههای بخش کیفی پژوهش، 95 کد محوری مربوط به ویژگیهای مدرسۀ کارآفرین بود که در مرحلۀ کمی، پس از تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه توسط نرمافزار PLS، دو مورد به دلیل داشتن بار عاملی کمتر از 4/0 از الگوی اولیه حذف شده و الگوی اصلاحشده با 93 ویژگی و با برازش مناسب، اعتبارسنجی و ارائه شده است.
The current research was conducted with the aim of designing and validating a model for creating an entrepreneur school. In terms of the nature of the data, the method of this research is mixed with an exploratory design and practical in terms of purpose. In the qualitative part, the qualitative content analysis method was used to design the model, and in the quantitative part, the survey method was used to validate the model. In the qualitative part, the data was collected through semi-structured interviews with 17 experts who were selected by the purposeful snowball sampling method, and the inductive coding method was used to analyze the data. In the quantitative part, confirmatory factor analysis, mean descriptive indices and standard deviation were used. After obtaining the proposed model, through a researcher-made questionnaire, 43 experts were selected by purposeful sampling method to validate the model. The findings of the qualitative part of the research were 95 core codes related to the characteristics of the entrepreneur school, which in the quantitative stage, after the confirmatory factor analysis of the questionnaire by PLS software, two items were removed from the initial model due to having a factor load of less than 0.4 and the modified model with 93 features and with good fit, validated and presented.