Skip to main content
فهرست مقالات

تخیل و تاریخ (درآمدی بر چگونگی به کارگیری قوه تخیل در آموزش تاریخ

نویسنده:

(6 صفحه - از 12 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : تخیل ، تاریخ ، به‌کارگیری قوه تخیل در آموزش ، به‌کارگیری قواعد استنباط عقلی تاریخ ، قوه تخیل در آموزش تاریخ ، عقل ، عقل ، معلمان ، معلمان ، تخیل و تاریخ

خلاصه ماشینی:

"اما تخیل،فعالیت ذهن با عنایت به واقعیت بیرونی است؛لذا براساس شواهد و احساسی که به آن دست یافته‌ایم صورت می‌گیرد؛ ولی تابع قواعد عقل استدلالی مانند تقلیل،تدریج،ظرف زمان و مکان و این‌گونه امور نیست؛لذا هرچند ممکن است که نتایج آن‌ مابه ازای خارجی نداشته باشد،اما وقوع آن امتناع عقلی ندارد. بخصوص در سنین پایین و در نزد کسانی که‌ با آموزش تاریخ در حدی محدود و یا غیرحرفه‌ای سروکار دارند، چنین وضعیتی بیش‌تر و قوی‌تر است؛لذا در شرایطی که به دلیل‌ قابلیت«تعمیم»مفاهیم در ذهن انسانی،تخیل گریزناپذیر است و وقوع حوادث نیز محتمل می‌نماید،چاره‌ای نیست جز آن که،اولا :حضور تخیل را بپذیریم؛ثانیا:به هدایت آن از طریق ارائهء مستندات‌ تاریخی و ممارست در به کارگیری قواعد استنباط عقلی تاریخ اقدام کنیم. لازم به ذکر است که در دیدگاه‌های نوین آموزش تاریخ-که‌ تحت تأثیر مقولهء هرمنوتیک و نیز مقولهء ادراکات در تاریخ است-راه‌ برای ابراز استنباطهای فردی از نصوص تاریخی باز شده است؛اما منظور استنباط هنری نیست. کتاب‌های درسی‌ تاریخ در کشور ما،در این زمینه بسیار ناکارآمد هستند و اساسا چون‌ از مراحل تحقیق و داوری جمعی و فردی متعددی عبور می‌کنند، بعد هنری و انفرادی بسیار اندکی می‌یابند و نیز چون امکان ارائه‌ مستقیم نصوص تاریخی را از حیث حجم و گزینش مواد ندارند، معمولا بی‌روح و فاقد زیبایی‌های لازم هستند؛اما چون نصوص‌ آثار و اخبار اصل دانسته می‌شوند،از نظر زبان،انتقال مفاهیم دارای‌ اعتبار،اصالت و تأثیرگذاری بیش‌تری هستند. همچنین باید توجه داشت که‌ شرح و بسط جنبه‌های نظری مباحثی همچون تخیل،تعقل،ادراک و امثال‌ آن،طولانی است و به نظر می‌آید که برای منظور موردنظر این مقاله به همین‌ اندازه کافی باشد: تخیل:ادراک حسی مشترک است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.