چکیده:
نقوش و تصاویر بانوان در طیف گستردهای از آثار هنری عصر ساسانی، به ویژه ظروف سیمین این دوره به نمایش درآمدهاست. این نقوش مادینه، بازتاب نگرش و دیدگاههای ایرانیان در اواخر دوران باستان به بانوان و مسائل ویژة زنان در جامعة ایران ساسانی است که به واسطة مهارت صنعتگران و هنرمندان بر رویة آثار هنری نقر شده است. بنابراین، لزوم تحلیل و تفسیر نقشمایههای مادینة منقوش بر روی ظروف سیمین ساسانی غیرقابل انکار است. در این پژوهش، نقوش و تصاویر زوجهای سلطنتی بر روی سه نمونه از ظروف نقرهای ساسانی، از طریق شیوة سه مرحلهای اروین پانوفسکی از پژوهشگران پیشگام حوزة تاریخ هنر مورد مطالعه قرار گرفته است. در روش مذکور، در مرحلة نخست جزئیات هر نقشمایه، توصیف شده و سپس به تحلیل آیکونوگرافیک آن پرداخته میشود. در واپسین مرحله نیز هر نقشمایه با استفاده از اطلاعات به دست آمده در مراحل پیشین، در معرض تفسیر آیکونولوژیک قرار میگیرد. مطالعة حاضر نمایانگر آن است که سنت همنشینی و معاشرت با زنان و بانوان در مجالس بزم که در متون ادبی و تاریخی نیز نمود یافته، ریشه در فرهنگ کهن ایران باستان داشته و از دیرباز به عنوان یکی از مؤلفههای برجسته و دیرپای این فرهنگ، مطرح بوده است.
Female Icons and images of women have been displayed in a wide range of artworks in Sassanian period, especially on the silverwares. These feminine icons are reflection of the beliefs and ideas of Iranians toward women in Iranian society which owe their existence to the craftsmen and artists. Therefore, the significance of the study of the female icons carved on Sasanian silver vessels, is undeniable. In this study, images of royal couples on three Sassanian silverwares, have been studied, according to Erwin Panofsky method, who is one of the pioneers in the field of art history. In this method, the details of each icon, have been described, firstly. Then, the iconographical descriptions have been provided. Finally, the iconological analysis of each image has been presented according to the previous findings. The present study, suggests that the tradition of associating with women in banquets, which has been also mentioned in literary and historical texts, is rooted in the ancient culture of ancient Iran and has always been one of the most important and prominent components of this culture.