چکیده:
اختلاف بین وهابیت و علمای اهل سنت در این نیست که ارواح اموات، ملاقات و ارتباطی با ارواح زندهها دارند و کسی در اصل آن شک ندارد؛ اما تفاوت اندیشۀ برخی از وهابیان با دیگر مذاهب اسلامی، در اطلاع ارواح و پیامبر(ص) از عالم دنیا و عرضۀ اعمال زندهها به آنها میباشد؛ ازآنجاییکه درخصوص عرضۀ اعمال زندهها به ارواح و پیامبر(ص) و اطلاع آنها از عالم دنیا از نظر اهل سنت و وهابیت، تبیین دقیقی صورت نپذیرفته است بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی اطلاع ارواح و پیامبر(ص) از عالم دنیا و عرضۀ اعمال به آنها بپردازیم. با تحقیقات انجامشده، مشخص شد بیشتر وهابیان، منکر اطلاع ارواح و روح پیامبر(ص) از عالم دنیا و عرضۀ اعمال به آنها هستند و در مقابل علمای اهل سنت و حتی برخی همچون، ابنتیمیه و ابنقیم، قائل به ارتباط ارواح و پیامبر(ص) با عالم دنیا و عرضۀ اعمال زندهها به آنها شدند. مخالفین با استناد به نبودن خبر صحیحی در این مسئله بر این باورند که ارواح از عالم دنیا بیاطلاع هستند؛ ولی علمای اهل سنت به روایاتی، همچون روایات عرضۀ اعمال به پیامبر(ص) و خویشاوندان، استدلال کردند که پیامبر(ص) و کسانی که از دنیا رفتند از اعمال زندهها باخبر میشوند و از اعمال نیک، خوشحال میشوند.
The difference between Wahhabism and Sunni scholars is not that the spirits of the dead have contacts with the spirits of the living humans. But, the difference is that whether the deeds of mans is offered to the spirits and to the Holy prophet Muhammad (PBH) or not. Since there is no precise explanation regarding the presentation of the deeds of the living to the spirits and the Holy Prophet (PBH), this issue will be studied. According to this research, most Wahhabis deny knowing the spirits and spirits of the Holy Prophet (PBH) from this world. On the contrary, majority of Sunni scholars, including Ibn Taymiyyah and Ibn Ghayyem, maintain that there is a connection between the spirits and the Prophet with this world, and the deeds of the living are offered to them. But the opponents, citing the lack of accurate and credit sources on the issue, believe that spirits are unaware of this world; But Sunni scholars have cited some narrations on this issue, such as the narrations of offering our deeds to the Prophet and his relatives, showing that the Holy Prophet (PBH) and those who have passed away are aware of the deeds of the living and will become happy with their good deeds.