چکیده:
زیباییشناسی، حوزۀ درک و لذتبردن از اثر هنری از سوی مخاطب است. ذوق هنری فاعل و ناظر، هر دو در نقدهای زیباشناختی در نظر گرفته میشود. زیباشناسی زنانهنگر، جامعهنگر و زندگی روزمره سه جنبۀ جدید زیباشناختی در انواع مؤلّفههای زیباشناسانۀ نوین هستند که در این مقاله معرفی میشوند. با نظر به این که کالینگوود زبان و بیان عاطفی را ممتازترین ویژگی هنر میداند، در این مقاله، داستان به مثابۀ هنر بدون توجه به احساسات هنرمند، با رویکرد شیوۀ بیان و انتقال احساسات زیباشناختی به مخاطب تحلیل شده است. در این نوشتار رابطۀ من و دیگری، زیباشناسی زنانهنگر و زندگی روزمرّه با تأمّل بر «اصل بیان هنری» در نمونه انتخابی بررسی شدهاست. همچنین با تکیه بر نظر دیویی که تجربه را نشانۀ تعامل انسان با محیط میداند، بیان احساس شخصیتهای داستان و باورپذیری آن برای مخاطب شرح داده شده است. نمونه انتخابی بوتیمار اثر بهناز علیپور گسکری است که متنی چند صدایی از دو فرهنگ هندی و ایرانی است و فضای آن مستعد نقد زیباشناختی بوده است. این مقاله یک الگوی تلفیقی از کاربرد مؤلّفههای زیباشناختی فلسفی در نقد به دست میدهد.
Aesthetics is the field of understanding and enjoying the work of art by the audience. The artistic attitude of the subject and the observer are both considered in aesthetic criticism. Feminist aesthetics, society-oriented aesthetics and daily life are three new aesthetic aspects in the types of modern aesthetic elements that are introduced in this article. Considering that Collingwood considers language and emotional expression to be the most distinguished feature of art, in this article, the story is analyzed as art regardless of the artist's feelings, with the approach of expressing and conveying aesthetic feelings to the audience. In this article, the relationship between me and the other, feminine aesthetics, and daily life are examined by reflecting on the "principle of artistic expression" in a selected sample. Also, relying on Dewey's opinion that experience is a sign of human interaction with the environment, the expression of the feelings of the characters in the story and its believability for the audience have been explained. The selected example is Butimar by Behnaz Alipour Ghaskari, which is a polyphonic text from two Indian and Iranian cultures, and its atmosphere has been prone to aesthetic criticism. This article provides a unified model of the use of philosophical aesthetic elements in criticism.