چکیده:
هدف اصلی دراین پژوهش، طراحی و اعتبار سنجی مدل دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری باز میباشد. برای رسیدن به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شده است. روش شناسی پژوهش استفاده از رویکرد آمیخته میباشد، در مرحله کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد و مصاحبه نیمه ساختیافته با ده نفر از متخصصان و پژوهشگران نوآوری باز که به روش نظری انتخاب شدند، دادهها جمعآوری شد سپس با استفاده از طرح نظامند استراوس و کوربین مولفههای نوآوری باز در قالب مدل پارادایمی نظامند تدوینگردید. بر اساس یافتههای حاصل از مرحله کیفی پرسشنامه، مدل اولیه طراحی شد و پس از سنجش روایی (لاوشه) و پایایی آلفای کرونباخ 85/0، پرسشنامه طراحی شده به 364 نفر از اساتید دانشگاههای مادر با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای متناسب اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مولفههای نوآوری باز ارائه شده در طرح نظامند با استفاده از نرم افزار Amos24 و انجام روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و بارهای عاملی تمامی مولفهها بیشتر از 4/0 و مقادیر تی بیشتر از 96/1 به دست آمده است که این نتایج حاکی از برازش قابل قبول برای همه مولفههای ارائه شده در طرح نظامند میباشد.
Creating an open innovative university is a necessary in the indigenous innovation ecosystem and knowledge-based economy cycle in order to agility, increasing the effectiveness of research and development, networking, border expansion and for this purpose, the design of the innovative university model has been investigated based on the open innovation paradigm. In this research, the design of open university innovation model has been done using a mixed approach. In the qualitative stage, ten open innovation researchers were interviewed. According to the theoretical conceptual model obtained through the Maxquda10 software, a questionnaire was prepared and distributed to 364 professors of eight mother universities. The validity of the qualitative model was 85% through retesting and the validity of the quantitative questionnaire was 0.8 through Cronbach's alphabet. The validity of the questionnaire constructs was assessed by first and second order confirmatory factor analysis using statistical Amos24 software. The results showed that the theoretical conceptual model is approved by the professors of the mother universities. Pearson correlation coefficient shows that there is a significant relationship between variables .The value of the factor load is standardized and the value of T is obtained greater than 1.96, which indicates that the validity of the structures is confirmed.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهد که مولفه هاي نوآوري باز ارائه شده در طرح نظامند با استفاده از نرم افزار Amos٢٤ و انجام روش تحليل عاملي تاييدي مرتبه اول و مرتبه دوم مورد اعتبار سنجي قرار گرفت و بارهاي عاملي تمامي مولفه ها بيشتر از ٠/٤ و مقادير تي بيشتر از ١/٩٦ به دست آمده است که اين نتايج حاکي از برازش قابل قبول براي همه مولفه هاي ارائه شده در طرح نظامند ميباشد.
همچنين حوزه مطالعاتي نوآوري باز بر اساس پژوهش هاي بررسي شده قبل از سال ٢٠٠٣ ميلادي تا کنون نشان دهنده اين موضوع به عنوان يکي از عوامل مهم در حوزه مطالعاتي مديريت استراتژيک مورد بررسي قرار گرفته است .
از جمله مطالعات انجام شده در زمينـه مولفه هاي مربوط به شرايط علـي مـيتـوان بـه مطالعـات (٢٠١١ ,Eyring& Christensen) شناسايي نيازها و پاسخگويي آن و تغيير درآينده ؛ (٢٠١٧ ,Arditi, Nayak& Damci) نقـش فرهنگ به عنوان يک عامل غيرملموس در عملکرد سـازماني و شـکل گيـري ارزش رقـابتي؛ (٢٠١٤ ,Chesbrough) اهميـت رهبـري راهبـردي و تـاثير آن بـر نـوآوري بـاز دانشـگاهي؛ (٢٠١٣ ,Felen& Zenger) بـر سـبک مـديريت و مالکيـت در سـازمان ، عوامـل انگيزشـي و کانالهاي ارتباطي و شبکه سازي؛ (٢٠١٤,Deeboonmmee& Ariatana) به اهميت و ضرورت دو رهبري تعامل گرا و تحول گرا و بر اهميت توجه کشورهاي در حال توسعه به ارتبـاط بـين دانشگاه و صنعت و حمايـت قـوي دولـت از آنهـا؛ (٢٠١٨ ,Madhoshi) بـه اهميـت تعامـل دانشگاه و صنعت و دولت و تاکيد بر شناخت ساختارهاي اصلي براي شـکل گيـري دانشـگاه نوآور و کارآفرين ؛ (٢٠١٨ ,Pajhoheshjahromi) نقش دولت به عنوان تسهيل کننده نوآوري؛ (٢٠١٠ ,Sherod& Denis) به توانمندسازي و احساس خودمختاري و شکل گيري استقلال و خودکارامدي به عنوان نقش مهم در شکل گيري نوآوري و فرايندهاي اجرايي نـوآوري بـاز و همچنين اهميـت درک و بيـنش رهبـري بـراي بسترسـازي و شـکل دهـي انگيزاننـده هـا و توانمندسازها اشاره نمود.