چکیده:
جوامع بزرگی که بر تصور هویت مشترک پایه میگیرند یک ملت را تشکیل میدهند. لذا حکومتها به طرق مختلف در تلاش هستند تا با آموزش، ایجاد و تقویت ارزشهای مشترک به ایجاد چنین جامعهای کمک کنند. جامعهپذیری سیاسی یکی از ابعاد فرهنگ کلی جامعه است و در معنای وسیع، فرایندی است که یک جامعه از طریق آن فرهنگ سیاسی خود را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند. ازآنجاییکه خدمت سربازی محل آموزش نظم و انضباط به جوانان و آماده شدن آنها برای قبول سایر نقشهاست، بر این اساس هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی جامعهپذیری سیاسی دانشجویان وظیفه در فرایند آموزشهای حین خدمت بوده است. پژوهش حاضر، از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است و جمعآوری دادهها به روش پرسشنامهای و برای احراز روایی از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها نیز از آمارهای توصیفی و استنباطی بهرهگیری شده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته جامعهپذیری سیاسی دانشجویان وظیفه استفاده شد. این مقیاس شامل 18 گویه بوده است که در قالب ۵ مؤلفهی شکلگیری ارزشها و باورهای سیاسی- خدمت به اعتلای وطن- مشارکت سیاسی - احترام به حاکمیت نظام سیاسی-پایبندی به تعهدات، عمل و رفتار از طریق جامعه آماری موردسنجش قرار گرفته است. برابر نتایج بهدستآمده مؤلفههای اول و دوم و پنجم مطلوب ارزیابی شد و مؤلفههای سوم و چهارم هرچند میزان رضایتمندی را تااندازهای برآورده (به لحاظ آماری) اما همچنان خلأ انجام سیاستگذاریهای مؤثر و کارآمد در خصوص این مؤلفهها مشهود و ملموس است و باید موردتوجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرند.
Large societies are based on the idea of a common identity for a nation. Therefore, governments are trying different ways to help create such a society by educating, creating and strengthening common values, supporting a national identity, etc. It is through which a society transfers its political culture from one generation to another. Since military service is a place to teach discipline to young people and prepare them to accept other roles, based on this, the purpose of this research was to evaluate the political socialization of conscript students in the process of in-service training. In terms of method, the current research is a descriptive survey type, and data collection was done by questionnaire method, and content validity and construct validity were used to verify the validity. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics have been used. In order to collect data, a researcher-made questionnaire of political socialization of duty students was used. This scale has included 18 items, which have been measured in the form of 5 components of the formation of political values and beliefs - service to the elevation of the homeland - political participation - respect for the sovereignty of the political system - adherence to commitments, action and behavior through the statistical community. According to the obtained results, the first, second, and fifth components were evaluated as favorable, and the third and fourth components have met the level of satisfaction to some extent, but still the lack of effective and efficient policies regarding these components is evident and tangible and should be taken into consideration by the policy makers.