چکیده:
هدف: امروزه منابع انسانی، مهمترین و ارزشمندترین سرمایه های سازمانی هستند که بر موفقیت و بالندگی سازمانها تاثیر میگذارند. توانمند سازی معلمان به دلیل نقش و اهمیتی که در فرآیند تعلیم و تربیت دارند، می تواند نقش بسزایی در بهبود بخشی فعالیت های نظام آموزشی داشته باشد، لذا پژوﻫﺶ حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف تدوین مدل ﺳﺎﺧﺘﺎری مهارت های تدریس معلمان بر اساس رفتار شهروند سازمانی با میانجیگری توانمند سازی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.مواد و روش ها: پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ 380 معلم شاغل در دبیرستان های کلان شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای مهارت های تدریس حاجی زاده، توانمند سازی اسپریتزر و رفتار شهروندی سازمانی دیپائولا و همکاران استفاده شد. با به کارگیری نرمافزارهای PASW و LISRE از تحلیل مدل معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی با داده ها برخوردار است و مهارت های تدریس با میانجیگری توانمند سازی اثر غیر مستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. نتایج پژوهش نشان داد غیر از مؤلفه تکنولوژی آموزشی بقیه ابعاد مهارت های تدریس، اثر مستقیمی بر توانمند سازی معلمان دارند. از این رو برای رشد رفتار شهروندی سازمانی در معلمان باید به توانمند سازی آنها توجه داشت و برای رشد توانمند سازی باید مهارت هایی مانند طراحی، ارزشیابی و روش تدریس را تقویت نمود.
Aim: Today, human resources are the most important and valuable organizational assets that affect the success and growth of organizations. Empowering teachers due to their role and importance in the process of education, can play a significant role in improving the activities of the education system and lead to the formation of an effective, sustainable and quality education system, so the present study model Teacher teaching skills based on organizational citizen behavior mediated by empowerment.Methods: The present study is applied and descriptive-correlational research according to the purpose. There were 380 teachers working in high schools in the metropolitan area of Karaj in the academic year 2018-2019 who were selected by cluster random sampling. To collect data, Hajizadeh's teaching skills questionnaire, Spritzer empowerment and organizational citizenship behavior questionnaire of DePaola et al. Were used. Using PASW and LISRE software, structural equation model analysis was used to analyze the data.Results and Conclusion: The findings of this study showed that the model has a good fit with the data and teaching skills with empowerment mediation have an indirect and significant effect on organizational citizenship behavior. The results showed that except for the component of educational technology, other dimensions of teaching skills have a direct effect on teacher empowerment. Therefore, in order to develop organizational citizenship behavior in teachers, attention should be paid to their empowerment, and in order to develop empowerment, skills such as design, evaluation, and teaching methods should be strengthened.