چکیده:
موضوعی بهنام اقتصاد و بهویژه علم اقتصاد از آغاز زندگی بشر با او همراه بوده است. رفتارهای اقتصادی انسان ریشه در نیازهای او دارد. با گذشت زمان، افزایش جمعیت، محدویت منابع و نیز با افزایش و تنوع نیازها در فرایند تحولات جهانی و توسعه تمدن بشری، مسئله اقتصاد و تامین معاش و نیازمندیهای رو به تزاید انسان دائماً متحول و پیچیدهتر شده است. به لحاظ اهمیت، مسئله اقتصاد در مکاتب مختلف با دیدگاههای متفاوت مبتنیبر جهانبینیهای آنها تفسیرهای متعددی شده است. این موضوع در مکاتب مادی به هدف زندگی فردی و اجتماعی تبدیل شده است. بهطوریکه همه چیز را برای اقتصاد و تأمین معاش و رفاه مادی و دنیوی پیگیری میکنند. در تاریخ تکامل علم اقتصاد مکاتب مختلفی از این نگرشها برای تبیین رفتارهای اقتصادی بشر ظهور یافتهاند و پس از مدتی با پیدایش دیدگاههای مکاتب جدیدتر حذف و یا به حاشیه رفتهاند. با نگاه توحیدی عالم دارای یک نظام واحد و هماهنگ است. این نظام زیرمجموعههایی دارد «نظام اقتصادی» یکی از این زیرمجموعههاست. در این مقاله منظور از نظام اقتصادی، نظامی است که با بهکارگیری قواعدفقهی در زمینه اقتصاد مقاومتی، در ارتباط با سایر نظامها و استفاده از ابزارهای اقتصادی وظیفه تأمین، توزیع و مصرف نیازهای جامعه را برعهده دارد.
A subject called economy and especially economics has been with him since the beginning of human life. Human economic behavior is rooted in his needs. With the passage of time, the increase in population, the limitation of resources, as well as with the increase and variety of needs in the process of global changes and the development of human civilization, the issue of economy and provision of livelihood and increasing human needs has constantly changed and become more complicated. In terms of importance, the issue of economy has been interpreted in different schools with different views based on their worldviews. This issue has become the goal of individual and social life in material schools. So that they pursue everything for the economy and livelihood and material and worldly well-being. In the history of the evolution of economics, different schools of these views have emerged to explain human economic behavior, and after some time, they have been removed or marginalized with the emergence of newer schools of thought. With monotheistic view, the world has a single and harmonious system. This system has subcategories, "economic system" is one of these subcategories. In this article, economic system means a system that, by applying legal rules in the field of resistance economy, in connection with other systems and using economic tools, is responsible for providing, distributing and consuming the needs of the society.
خلاصه ماشینی:
اقتصاد مقاومتي الگويي از اقتصاد است که با شرايط کشور ما که مبتنيبر فرهنگ و گفتمان ديني و الهي اســت تطابق دارد، چرا که قوانين اســلام ظرفيت ايدئولوژي و اجرايي خوي براي تحقق اقتصــاد مقاومتي دارند؛ از سويي اقتصاد مقاومتي به مثابه الزام و ضرورتي در راستاي بقاي نظام ، جهت دستيابي به عدالت ، پيشرفت و تحقق آرمان هاي نظام به ويژه اهداف قانون اساسي و سند چشم انداز به عنوان اسناد بالا دستي و قانون کشور ميباشد.
اگرچه واژه اقتصـاد مقاومتي اصــطلاح جديد و داراي يک بار ارزشــي در فرهنگ ديني است ، ليکن مفاهيم در اين زمينه و اعمال و اقداماتي براي مقاومت در حوزه هاي گوناگون به ويژه در حوزه اقتصاد در دنيا بيسابقه نيست .
خداوند در اين آيه نه تنها نيازمندي اقتصادي جامعۀ اسلامي را عامل وابستگي جامعه و ذلت و خواري آن مي داند، بلکه قطع وابستگي اقتصادي به بيگانگان را موردتشويق قرار داده و نسبت به کساني که نگران اختلال نظام اقتصادي خود پس از قطع رابطه با مشرکان و دشمنان هستند، يادآور مي شود که چنين امري نه تنها اختلالي به وجود نمي آورد، / بلکه باعث رونق اقتصادي و شکوفايي آن شده و رشد و پيشرفت اقتصاد ملي را سبب خواهد شد.
» که اين آيه از قرآن تأکيد دارد که هر چه ميتوانيد توان خود را افزايش دهيد و زمينه هاي استعداد و مقاومت را در جامعه اسلامي فراهم کنيد، اين آيه سرلوحه اقتصادي مقاومتي در به کارگيري حداکثري منابع فکري، انساني و اجتماعي است (نيک ملکي، ١٣٩٣، ص ٣٢).